
Visit Sweden har tagit fram en högtidskalender för år 2025 över våra svenska högtider. Syftet med kalendern är att öka svenska företags kunskap om hur de på bästa sätt kan marknadsföra sina erbjudanden under året. Man hade kunnat förvänta sig det nämns några traditionella svenska högtider som fettisdagen, mårtensafton, kräftpremiären och surströmmingspremiären, dagar som firas av tusentals svenskar. Men icke. Inte ens den svenskaste av högtider – lucia, finns med i Visit Swedens högtidskalender.
Istället får vi veta att ramadan (muslimsk fastemånad), eid al-fitr (fastebrytandets högtid), nouroz (persiska nyåret), och sizdah bedar (iransk festivaltradition) firas i mars och att eid al-adah, (den muslimska offerhögtiden), firas i början av juni.
I slutet av månaden uppmärksammas det muslimska nyåret al hidja. Av 22 högtider är 12 i nutid migrerade sådana, åtminstone fyra av dem är muslimska. Några judiska högtider finns över huvud taget inte med i kalendern, och inte heller större immigrerade högtider som alla hjärtans dag och halloween finns med. Urvalet föranleder frågan: vilka är egentligen Visit Sweden och vad vill de?
Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag för resmålet Sverige. Deras syfte är att tillsammans med svenska turismbranschen arbeta för att ”nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism”. År 2023 gick hela 104,6 miljoner kronor av våra skattepengar till Visit Sweden! Man kan med rätta fråga sig vad vi fick för pengarna, utöver en högtidskalender över muslimska och andra ickesvenska högtider?
Sverige har även andra officiella representanter för svenska traditioner och högtider på sociala medier. 2018 publicerade det av svenska institutet drivna Sweden.se en bild på sociala medier med påståendet att svenska köttbullar egentligen kommer från Turkiet. Det skulle enligt Sweden.se varit Karl XII som tagit hem köttbullereceptet till Sverige i början av 1700-talet. ”Lets stick to the facts” avslutade de sitt inlägg med. Efter att bland annat mathistorikern Richard Tellström sågat påståendet och kallat det för ”fabricerat” backade Sweden.se.
I ett uttalande till Expressen förklarade de att de egentligen bara ville förmedla att ”kulturer inspirerar varandra” och lade till att ”konceptet att något är helsvenskt finns ju knappt längre”.
Konceptet att något är helsvenskt ”finns ju knappt längre”? Nähä, sedan när då? Förmodligen sedan sizdah bedar, nouroz och ramadan blev svenska högtider. Visit Sweden och Sweden.se är nämligen inte de enda svenska institutionerna som helt verkar förlorat greppet om vad svenska högtider och traditioner är. Nordiska museet hänger på trenden. Nordiska museet är en till största delen statligt finansierad stiftelse som grundades av Artur och Sofi Hazelius år 1873.
Paret Hazelius hade då hemkommit från en resa genom Dalarna och bestämt sig för att försöka rädda den svenska allmogekultur de ansåg höll på att försvinna. Nordiska museet skulle bli ett hem för minnen ur det svenska folkets liv med syfte att gagna fosterlandskänslan och vårda minnet av de ”svenska män och kvinnor som i olika riktningar främjat fosterländsk odling och ära”.
År 2023 tilldelades Nordiska museet 124,9 miljoner kronor av våra skattepengar för att göra detta.
På Nordiska museets hemsida kan man läsa om svenska högtider och traditioner sorterade utifrån vilken årstid de infaller på året. Under kategorin ”vår” kan man till exempel lära sig mer om de svenska högtiderna ramadan, eid al-fitr och det persiska nyåret. Nordiska museet har dock till skillnad från Visit Sweden haft den goda smaken att även inkludera den judiska påsken och romernas nationaldag. Under övriga årstider har de med både lucia och mårtensgås. Man får vara glad för det lilla.
Så stämmer det att något helsvenskt knappt finns längre? Nej givetvis inte, svenska högtider finns. Men uppenbarligen har något slagit slint i huvudet på våra svenska kulturinstitutioner som är satta att levandegöra och upplysa om den svenska kulturen. Oikofobi är verkligen självdestruktivt. För om slaget om våra svenska högtider och traditioner redan är förlorat, behövs verkligen Visit Sweden, Sweden.se och Nordiska museet då?
Linnea Klingström
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.