Nyheter

Åhléns distanserar sig från woke-reklam

Redaktionen

Ayad al-Saffar, ägare av Åhléns sedan 2022, planerar att ändra företagets reklam efter att ha kritiserat den nuvarande marknadsföringen som alltför woke. Detta rapporterar EFN. Han menar att reklamen ofta visar bilder som inte speglar Åhléns verkliga kundbas och tar som exempel en kampanj där en mörkhyad man sminkar sig, något han anser är udda. Han poängterar att förändringen handlar om att bättre representera varuhusets vanliga kunder, i synnerhet unga svenska kvinnor. Han vill se en återgång till en igenkännbar marknadsföring som speglar kundernas preferenser.

Han anmärker också på det bisarra i att ha reklamer som ska förställa famileträffar, men som visar människor av helt olika utseende och bakgrund: "Vem firar ni jul med? Er familj eller era kompisar? Er familj! Då ska vi ha familjer på våra bilder och inte kompisgäng"

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.