Svensk Kärnkraft AB:s reklamkampanj med budskapet ”Lika enkelt att byta avtal som att byta kön – byt med BankID” har anmälts till Reklamombudsmannen. Kritikerna anklagar bolaget för transfobi och "motstånd till inkludering", men grundaren Chang Frick menar att syftet är satir och kritik mot regeringen.
– Det vi kritiserar är regeringens politik. Jag har ju fått kritik på goda grunder med att i praktiken, det är lite förenklat såklart men det finns en poäng i det att du kan i princip logga in med BankID och byta kön och det får ju en del konsekvenser som många kanske inte tänkt på, säger Frick.
Han pekar på exempel från andra länder och menar att debatten om könsidentitet ofta präglas av rädsla och moralism:
– Jag tror att den här debatten, man är väldigt rädd för att anklagas för transfob eller någonting så många går nog med på saker som de själva tycker kanske känns lite tveksamt.
Kampanjen har samtidigt lockat många nya kunder.
– Jo, den har funkat skitbra. Kampanjen har vi kört över sommaren och den har ju funkat jättebra. Vi har ju fått väldigt mycket nya kunder och folk tycker det är kul.
Frick understryker att bolaget medvetet går emot den typ av reklam han menar domineras av vänsterpolitiska budskap.
– Så hela poängen med Kärnkraft.se eller det här bolaget Svensk Kärnkraft AB är att den marknadsföring vi gör, den ska ju gå mot den här woke-vänstern och hela den här ängsligheten. Det är hela poängen.
Han riktar även kritik mot storbolag som satsar på värdegrundskampanjer.
– Och det blir också en sån här jävla falsk yta med ’Vi står för fina värderingar och gapar om hållbarhet och social responsibility’. Och så har de en stapel säkert 80 kommunikatörer som ska kladda med skiten. Alltså noll produktivitet, noll humor, noll av någonting värdeskapande whatsoever.
Frick menar att det är bättre att tala klarspråk än att gömma sig bakom en polerad fasad.
– Det är väl mycket ärligare att tala om vad man tycker och tänker om saker och ta debatten där, i fanen att gömma sig bakom någon jävla politiskt korrekt fasad.
Trots anmälningarna är han tydlig med att han inte tänker backa.
– Vill du starta ett woke-vänsterföretag som säljer havremjölk eller genuscertifierade nattflaskor eller något jävla skit – ja men gör det då. Men gnälla inte på att vi gör vår grej. Låt oss göra vårt och så kan du göra ditt.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.