Foto: Meta
Nyheter

Genusvetaren stör sig på vita människor i bussreklam

Genusvetaren Tomas Gunnarsson kritiserar en bussreklam för brist på mångfald. Men studier visar att det är svarta som är överrepresenterade inom reklamer.

Hannes Elfving

Genusvetaren Tomas Gunnarsson, som kallar sig Genusfotografen på Instagram, kritiserar en bussreklam som han anser har för många blonda, vita personer.

– 17 modeller har ni lyckats klämma in i bussen – samtliga vita, samtliga blonda eller ljushyade, skriver Tomas Gunnarsson på Instagram.

–  Ni har inte bara lyckats skapa veckans #lektioniexkludering. Ni har dessutom levererat vad jag skulle vilja kalla Den minst naturliga bussbilden någonsin.

Studier visar dock att minoritetsgrupper generellt är överrepresenterade inom reklamer.

Gunnarsson, som uppmärksammas i en artikel i Sundsvall Tidning (ST), kritiserar det han ser som en brist på "mångfald".

– Många är inte detsamma som mångfald!

– Tycker ni själva att det här ser ut som en trovärdig spegling av bussåkande människor i Sverige 2025?

Syftet med bilden är, enligt Sundsvalls Kommun som kontaktats av ST, att förmedla vardagssituationer med "hållbara transportssätt".

Kultur- och medieprofiler har tidigare uttryckt ilska mot att blonda personer syns i reklamer. Tidigare i år störde sig den muslimska SVT-profilen Kaeli Abdi på att en reklamkampanj från Kicks hade för många blonda kvinnor.

En studie från Institutet för mediestudier har dock visat att svarta personer är överrepresenterade, inte underrepresenterade, i media. Sydsvenskan rapporterade år 2023 att andelen svarta personer i reklam är tre gånger större än andelen svarta personer i befolkningen.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.