De fyra hålen i Peugeots nya ratt rymmer en rad funktioner. Foto: Peugeot
Nyheter

Har Peugeot konstigaste ratten hittills?

Peugeot lanserar fyrkantig ratt med ny bilmodell. Ska den gå samma öde till mötes som Teslas ”yoke”-ratt?

Pierre Kjellin

Med nya generationen av modellen 2008 lanserar Peugeot en ratt som egentligen är en skiva med fyra hål.

När Peugeot lanserar nästa genration av sin lilla suv 2008 så blir den Peugeots första bilmodell som istället för en konventionell runt (eller nästan rund) ratt har en ratt som är nästintill fyrkantig. Peugeot har döpt sin nya ratt till ”Hypersquare”.

Ska man vara riktigt petig så är Hypersquare egentligen en tjock platta med fyra runda hål. I de fyra hålen har Peugeot placerat funktionerna för högtalarvolymen, klimatinställningar och inställningarna för bilens förarassistanssystem.

Nya 2008 är i likhet med flera andra bilmodeller på marknaden utrustad med elektrisk istället för mekanisk styrning, det vill säga bilens ratt har inte någon mekanisk kontakt med hjulen via rattstång och styrväxel.

2021 lanserade Tesla sin ”yoke”-ratt som standard till Model S och Model X. Yoke-ratten fick blandat mottagande och den kritiserades främst för att den saknade spak för blinkers, vindrutetorkare och växelväljare.

2023 valde Tesla att återinföra den vanliga runda ratten som tillval till Model S och Model X.

När Tesla 2021 införde sin "Yoke"-ratt som standard på Model S och Model X så blev den ingen succé.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.