Umeå, med Ön i förgrunden. Foto: Umeå kommun
Nyheter

Här är kommunen som inför registerkontroller på bred front

En av Norrlands största kommuner ska kontrollera vid anställning inom två förvaltningsområden

Pierre Kjellin

Umeå kommun börjar med registerkontroller vid anställning inom äldreomsorg, stöd- och omsorgsförvaltningen samt teknik- och fastighetsförvaltningen.

Kommunstyrelsen i Umeå kommun har beslutat att införa registerkontroller när man anställer personal inom äldreomsorgen, stöd- och omsorgsförvaltningen och inom teknik- och fastighetsförvaltningen.

– Det är vårt ansvar att säkerställa trygghet och säkerhet för de mest utsatta i våra verksamheter. Genom att införa registerkontroller vid anställning tar vi ett viktigt steg för att skydda både brukare och personal, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande i ett uttalande till media.

Umeås beslut i linje med proposition

Umeå kommun har sedan tidigare riktlinjer för förstärkta bakgrundskontroller i säkerhetskänsliga tjänster enligt Säkerhetsskyddslagen.

Umeå kommuns beslut är i linje med regeringens proposition "Utökade registerkontroller vid anställning i kommun”, vilket syftar till att förhindra infiltration och brottslighet i välfärden.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.