Inga tåg har körts där på 20 år och underhållet upphörde för 10 år sedan. Nu ska Trafikverket utreda möjligheterna att rusta upp järnvägen mellan Orsa och Bollnäs.
– Förmågan att transportera i väst-östlig riktning är en viktig del av Sveriges totalförsvar, säger Helena Werre på Trafikverket.
Det behövdes ett invasionskrig i Europa och Sveriges inträde i NATO för att få regeringen och riksdagen att börja intressera sig för våra gamla nedlagda järnvägar. En av dessa järnvägar som nu fått Trafikverkets uppmärksamhet är järnvägen Orsa-Bollnäs.
Nu ska Trafikverket ta reda på vilka åtgärder som behövs för att kunna öppna järnvägssträckan för trafik igen:
– Banan har inte trafikerats sedan 2004 och inte underhållits på nästan tio år. Därför behöver vi genomföra röjning av vegetationen för att kunna komma vidare i vårt utredningsarbete, säger Helena Werre, tillförordnad regional direktör i Mellersta regionen.
Den 11,8 mil länga järnvägssträckan mellan Orsa och Bollnäs är inte elektrifierad och trafikeras bara sporadiskt längs den 32 kilometer långa sträckan mellan Orsa och Furudal. Inlandsbanan AB har uppskattat kostnaden för att rusta hela sträckan Orsa-Bollnäs till cirka 746 miljoner kronor. Prislappen inkluderar inte alla möjliga åtgärder, exempelvis bärighetsbedömningar för broar längs banan.
Det finns ännu inget beslut och inte heller finansiering för genomförande av åtgärder på banan som innebär upprustning och trafikering.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.