Bolaget Gamla Uppsala Buss garage producerar även lite egen el med solceller på taken i bussdepån. Men att lagra elen i batterier lönar sig inte.
Nyheter

Här är lagring av el i batterier inte lönsamt

Bussbolag ville lagra överskottsel från solceller – batterilager alldeles för dyrt

Pierre Kjellin

Batterilager lanserades som ett effektivt alternativ för att lagra el. Men kostnaderna är fortfarande extremt höga.

Hos Gamla Uppsala Buss AB (GUB) som sköter kollektivtrafiken i Uppsala är ett 20-tal av bolagets närmare 200 bussar eldrivna, samtidigt som man producerar lite egen el via solcellspaneler på bussdepån. GUB:s ägare ville undersöka möjligheterna att lagra el från solcellerna, för att minska behovet av köpa el utifrån.

Man lät teknikkonsultbolaget Afry utreda saken. Nyligen lämnade Afry sin rapport till GUB:s ägare – region Uppsala. Afry kom fram till att ett batterilager som fungerar för Gamla Uppsala Buss behov av att lagra el skulle kosta i storleksordningen 30 miljoner kronor eller lite till.

Utifrån prislappen drog Afry slutsatsen att det inte skulle vara ekonomiskt lönsamt för GUB att satsa på ett batterilager.

Batterilager lyfts ofta fram som en lösning för lagring av el i stor skala för att få fram mer el under de perioder då det råder elbrist i Sverige. Batterilager är dyra men många aktörer i branschen menar att priserna sjunkit kraftigt.

Bussgaraget hos Gamla Uppsala Buss - här samsas både diesel- och biogasdrivna bussar med 20-talet eldrivna bussar.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.