Jacob Hagnell, Riks VD och chefredaktör  
Nyheter

I DAG: Fem år sedan första Riks-sändningen: "Över en kvarts miljard visningar"

Vd Jacob Hagnell: "Vi har sett en signifikant ökning i ålderskategorin millennials" • Nyhetssajten Riks.se har ökat med 36 000 procent • Om värsta minnet: "Det var lite tråkigt"

Veronika Åström

I dag, den 17 november, är det exakt fem år sedan Riks första sändning gick ut 2020.

Jacob Hagnell var med från starten. Då var han redaktör, men i dag är han ägare och vd.

Kanalen har i dag närmare 160 000 prenumeranter samtidigt som nyhetssajten Riks.se har vuxit med 36 000 procent i antalet aktiva användare sedan i februari.

– Det här hade inte varit möjligt om det inte vore för det hårda slit och arbete som väldigt många lagt ner i det här, säger han till Riks.

När Riks slog sig ner i mediebruset den 17 november 2020 var skeptikerna många.

En av dem var Rolf van den Brink på Dagens opinon, drar sig Jacob Hagnell till minnes.

– Jag tänker osökt på den. Där skrev han någonting om att vi hade startat den här kanalen men att det går måttligt bra, säger han.

– Men med facit i hand har vi nu fem år senare över en kvarts miljard visningar på vår Youtube-kanal och vi har vuxit till att bli en central spelare i det svenska medielandskapet.

Han säger att det är "en helt fantastisk utveckling" som skett under dessa fem slitsamma år.

– Jag vill tacka alla dem som har bidragit till att vi har kommit dit vi är i dag och jag vill givetvis tacka alla våra läsare och tittare.

"Signifikant ökning"

Från att Riks den 1 oktober 2023 blivit ett privat företag i Jacob Hagnells ägo har ett väldigt stort fokus lagts på att utveckla opinionssidan av verksamheten, enligt honom.

Men stort fokus har också lagts på att utveckla och framhäva den konservativa nyhetsförmedlingen.

– Jag är väldigt glad att jag fick möjligheten att fortsätta förvalta och driva det här varumärket framåt ytterligare.

– Vi har målmedvetet jobbat med att bredda oss, hitta nya koncept och att lyfta fram fler intressanta röster i samhällsdebatten.

Vilka är Riks tittare och läsare i dag?

– Vi har sett en signifikant ökning bland människor i ålderskategorin millennials, vilket är de som är födda på 1980- och en bit in på 1990-talet.

Vad beror det på?

– Vi har nu under det senaste året lagt ett jättestort fokus på att få ut nyheter och intressanta reportage mot de här grupperna.

Han fortsätter:

– Vi har sett en enorm tillväxt på Instagram och på Tiktok, och det är för att vi lyfter frågor som berör stora delar av det här ålderssegmentet.

Det är en grupp som många medier suktar efter. Varför går det hem hos Riks?

– Vi kommer från en annan värld där vi inte suktat efter de fina salongerna. Vi är inte rädda att skildra verkligen som den ser ut.

– Det råder heller inte någon jättekonkurrens om att just fånga upp den konservativa rörelsen. Det är ett väldigt stort ointresse från gamla medier att fånga upp dem som påverkas av denna våg.

Hur viktigt är Riks i det sammanhanget?

– Riks har blivit en central aktör i det här medan de andra medierna –  även om det blivit något bättre på senare tid – fortfarande är väldigt fast positionerade att hålla debatten om SD, i stället för att lyfta problem som allt fler svenskar kan identifiera sig med.

SD startade kanalen och Riks har lyfts fram som en trollfabrik, trots att partiet inte äger kanalen längre. Ligger det något i den kritiken?

– Kärt barn har många barn. Nej, det skulle jag inte säga. Vår rapportering talar för sig själv. TV4 var så nervösa inför oss så att de valde att följa oss i över ett års tid för att försöka stämpla en konkurrent.

Kalla fakta vann ju trots allt Stora journalistpriset för Årets avslöjande, där Riks även var en del av kakan. Hur har det påverkat Riks?

– Inte negativt alls. Vi har i stället fortsatt att växa efter det, medan TV4 både tappat fart och förtroende. Samtidigt ser vi att förtroendet för Riks växer.

–  Vår tillväxt talar för sig själv. En av de viktigaste sakerna med frikopplingen från SD nu är att visa på att vi har en redaktionell integritet och att vi fortsätter utveckla verksamheten.

Han säger att Riks har en oberoende sverigedemokratisk ledarsida och en konservativ nyhetsförmedling.

– Det är ett bra strategiskt beslut eftersom det stora antalet tittare och läsare vi har varje dag vittnar om att vi är inne på rätt spår.

Har SD styrning i nyhetsartiklarna?

– Nej, SD har ingen involvering i vår redaktionella process. Vårt mål och ambition är att bli den svenska högerns röst i samhällsbevakningen och i nyhetsrapporteringen, inte minst nu när det är valår.

Det har funnits en beröringsskräck mot Riks, såväl hos gammelmedia som hos allmänheten – har det förändrats?

– Ja, det skulle jag säga. Vi har varit tvungna att bevisa att vi driver en seriös och professionell journalistik, och givetvis har vi märkt av ett bredare intresse från allmänhet och politiskt håll, vilket är glädjande.

Men det är tudelat, fortsätter han. Socialdemokraterna verkar "tyvärr leva kvar i gamla vanor".

– De nekar oss intervjuer och är utåtagerande mot våra reportrar när de vill ställa frågor. Men jag tror att även de kommer att vara tvungna att svänga i den här frågan mer.

Cancel-kulturen på utdöende

Han säger att tidningen Dagens ETC maniskt brukade ringa upp dem som medverkade i Riks och ställa dem mot väggen.

– Den där typen av vänsterns cancel-kultur är på utdöende och det vet de själva om. Vi kommer inte att ändra vårt sätt att arbeta.

Han säger att Riks inom inte en alltför avlägsen framtid kommer att anses som en helt naturlig del i det svenska medielandskapet.

– Målet är att vi vill konkurrera mot de verkligt stora mediejättarna – SVT, TV4, Aftonbladet och Expressen, säger han.

Ökat med 36 000 procent

Att jobba vidare med kvalitetsutvecklingen och att locka över fler profiler som vill jobba på Riks, ligger på agendan.

– Vi har sedan årsskiftet lagt stort fokus på att utveckla nyhetsjournalistiken på vår nyhetssajt Riks.se, som nu har nått en enormt stor publik på kort tid, säger han och fortsätter:

– Sedan i februari har vi växt med 36 000 procent på aktiva användare på Riks.se. Samtidigt har vår Youtube-kanal strax under 160 000 prenumeranter.

Hur viktigt är det att ha Riks.se som komplement till Youtube-kanalen?

– Det är jätteviktigt att vi breddar medieutbudet och låter människor ta del av våra nyheter på fler sätt.

Nu jobbar Riks framåt på att få fler betalande prenumeranter och utveckla annonsförsäljningen.

– Då kan vi lägga in en växel till och öka ännu mer, säger han och tillägger:

– På så sätt skulle vi också ha förutsättningar att kunna börja sända live mer även på kvällar och helger.

Vad är det som är mest minnesvärt för dig personligen från de här åren – om vi börjar med det negativa?

– Det värsta är när TV4 ringer upp mig när jag skulle lämna barnen på skolan och uttrycker sig hotfullt och säger att de har spelat in allt jag har sagt i flera månaders tid. Och sedan var i princip ingenting med i själva programmet.

Var det jobbiga månader, skulle du säga?

– Det var lite tråkigt. Det tog lite energi som man kunde ha lagt på att utveckla Riks i stället.

Och vad är det bästa du tar med dig från de här åren?

– Det bästa var att en maktfullkomlig, rödgrön röra förlorade makten och att vi från vårt håll bidragit till en tillnyktringsprocess i det politiska samtalet.