Foto: Konsumentverket
Nyheter

Konsumentverket: Förbjud telefonförsäljning helt

Hannes Elfving

Telefonförsäljning är en av de mest kritiserade affärsmetoderna i Sverige. Nu föreslår Konsumentverket ett totalförbud, enligt en rapport som idag lämnats till regeringen.

– Vad blir konsekvenserna när vi inte längre svarar i telefon av oro för att det är telefonförsäljare eller bedragare som ringer? Vi ser i undersökningen att människor missar viktiga samtal från till exempel sjukvården och polisen. Det är olyckligt för den enskilde och orsakar olika samhällsaktörer mycket merarbete, säger  Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Trots tidigare åtgärder som Nix-registret och krav på skriftliga bekräftelser fortsätter telefonförsäljning att orsaka fler anmälningar än andra försäljningsformer. Vanliga problem är oklara avtal där konsumenter tror att de tackat ja till information men i stället blir fast i abonnemang.

Konsumentverket lyfter att äldre, personer med funktionsnedsättning och människor med utländsk bakgrund ofta är mest utsatta.

Myndigheten varnar också för att allt fler svenskar slutar svara på okända nummer av rädsla för försäljare eller bedragare – vilket riskerar att leda till att viktiga samtal från vården eller polisen missas.

Förutom ett totalförbud föreslår myndigheten som andrahandsalternativ ett opt-in-system, där endast personer som själva begärt det kan bli uppringda.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.