Foto: Kriminalvården
Nyheter

Kriminalvården lägger miljoner på ny logga – väcker stark kritik

SD-ledamotens kritik mot den dyra loggan: "För vem?"

Hannes Elfving

Kriminalvården har lagt 3,1 miljoner kronor på att ta fram en ny logotyp och grafisk profil – utöver ett års intern arbetstid, motsvarande cirka 1 600 timmar. Myndigheten motiverar satsningen med att man behöver framstå som ”enhetlig” och ”tydlig” i takt med att verksamheten växer.

Den nya profilen, som lanseras stegvis från mitten av oktober, omfattar allt från flaggor, skyltar och fordon till mejlsignaturer och skärmsläckare. En separat rekryteringskampanj i tunnelbanan – den första som använder den nya profilen – kostar ytterligare 5,5 miljoner kronor.

Kritik från anställda och politiker

På Kriminalvårdens intranät har satsningen fått hård intern kritik, enligt Slöseriombudsmannen. Anställda beskriver projektet som ”en marginellt förändrad logga som kostar skattebetalarna pengar” och kallar myndighetens motiveringar för ”generiska mediefloskler”.

Även politiskt väcker utgiften reaktioner. Katja Nyberg (SD), riksdagsledamot och tidigare polis, skriver på X:

”Kriminalvården lägger drygt 3 milj. på att byta logga och grafisk profil.Jag förstår att man i näringslivet ibland gör sådana satsningar, det handlar om att attrahera kunder eller personal, bygga varumärke och öka konkurrenskraften. Men när en statlig myndighet börjar prata i termer av ’image’ och ’varumärke’ genom att lägga skattepengar på att ändra sin logotyp väcks frågan; för vem?”

Nyberg påpekar att Kriminalvården ”inte har några kunder” och att myndigheten borde fokusera på sitt uppdrag att minska återfall i brott.

”Följa med i tiden”

Kristina Wallmo, sektionschef för rekrytering och etableringskommunikation försvarar satsningen:

”Vi behöver få komma in i människors hjärnor, vara relevanta i ett mediebrus som aldrig tystnar. Vi ska vara tydliga, konsekventa och ha ett innehåll som berör människor för att kunna rekrytera och för att få acceptans för alla byggen som pågår och planeras”

Kritiker menar däremot att en myndighet med allvarliga personal- och platsbrister inte bör lägga miljontals kronor på en ny logga.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.