Både handlare och privatsäljare fuskar ofta med däck och fälgar för att försöka göra en bättre affär.
Den extra uppsättningen hjul kan vara värdelösa.
Det är november och den period då de flesta av landets bilägare byter till vinterdäck. Det är också nu som en del bilägare upptäcker att vinterhjulen de fick med i köpet av sin begagnade bil inte passar på bilen, är skadade eller på annat sätt så dåliga att de är oanvändbara.
Säljaren höll inte vad denne lovade vid köpet, eller fuskade eller till och med lurades när affären gjordes upp.
När du köper begagnad bil ska du alltid utgå från att du i ett eller annat avseende blir lurad – oavsett om du köper privat eller av en handlare. Ett av de områden där det är enklast för säljaren att kapa åt sig lite extra marginal är däcken eller hjulen.
1 Sätta på gamla däck på fälgarna. Gummi är färskvara och ett vanligt råd är att de vid 5-6 år efter att de tillverkats bör kontrolleras av fackman innan man forsätter använda dem.
2 För slitna däck. Det är viktigt att kontrollera däcken runt om. Däcken bak kan se fräscha ut med godkänt mönsterdjup medan de är betydligt mera slitna fram (däcken slits snabbare fram på framhjulsdrivna bilar). Det kan vara svårt att upptäcka om däcken är nedslitna om man inte tittar noga undertill på bilen.
3 Trasiga däck. När du köper en bil under sommarhalvåret är det oftast omöjligt att upptäcka om något av vinterhjulen har punktering eller annan skada eftersom de ligger packade i bagaget.
4 Däck som inte passar (fel dimension). Risken är som allra störst ifall du vid köpet får med lösa däck (däck som inte sitter på en fälg).
5 Fälgar som inte passar. Den risken finns alltid när du köper bilen med en extra uppsättning hjul som inte sitter monterade på bilen. Fälgarna kan ha fel dimensioner i något avseende, fel bultcirkel eller vara av rent usel kvalitet. Har du riktigt mycket otur så är något av hjulen som följer med på köpet skeva (ovala eller skadade på annat sätt) – kan vara svårt att upptäcka även om man provar att rulla hjulet på marken.
Om du köper en begagnad bil hos en mindre handlare eller privat där fabriksgarantin inte finns kvar och som bytt ägare 3-4 gånger eller mer – undvik så långt det går att köpa den med en extra uppsättning hjul. Undantaget är om du är helt säker på att fälgarna på den extra uppsättningen hjul är originalfälgar och av en dimension som passar till bilen. Men du bör ändå kontrollera alla däcken så noggrant du kan och förvissa dig om att de är pumpade till någorlunda rätt lufttryck. Då är det lättare att inspektera dem och upptäcka ett betydande läckage.
Fälgar som inte är originalfälgar, såvida du inte kontrollerat att fälgarna och däcken har exakt rätt dimensioner.
S k åretrunt-däck. Dessa är direkt olämpliga på vintern och knappt ens halvbra på sommaren.
Hjul där det följer med distansbrickor (s.k spacers) till alla hjul. Distansbrickor används till exempel för att få fälgar som egentligen är för trånga ändå passar med hjälp av distansbrickan. Detta är en riskabel eller kan vara en direkt trafikfarlig lösning.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.