Den kinesiska e-handelsjätten Shein marknadsför slöjor för barn. Annonserna, som visar små barn klädda i muslimska slöjor, har väckt anstöt på sociala medier. Debattörer menar att slöja på barn utgör en sexualisering av barn.
Den brittiske islamkritiken Tommy Robinson har publicerat en skärmdump på en av Sheins annonser. Annonsen visar en bild på ett beslöjat barn, med texten: "Dagens heta köp!"
"Är ni på riktigt?", skriver Robinson i inlägget på X.
Den muslimska skriften koranen kopplar slöjan till kvinnors "blygsamhet", och beskriver klädesplagget som ett sätt att identifiera muslimska kvinnor och därmed markera dem som personer som inte ska ofredas av andra muslimer.
"Säg till dina hustrur och dina döttrar och de troende kvinnorna att låta sina ytterplagg svepa omkring sig. Det är det bästa sättet för dem att bli igenkända och inte bli ofredade", står det i koranen, vers 33:59.
Islamkritikern och exmuslimen Ayaan Hirsi Ali har konstaterat att slöjan utgör en sexualisering och objektifiering av den som bär den, och att det därmed är märkligt att klä barn i slöjor.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.