Den lanserades av ägaren Elon Musk som Teslas ”best product ever”.
Försäljningen av Tesla Cybertruck fortsätter att rasa.
Det är nästan exakt två år sedan Tesla lanserade sin eldrivna stora pickup Cybertruck, som ägaren och VD:n Elon Musk kallade ”Teslas best product ever”. Lanseringen väckte ett enormt stort intresse och försäljningsprognoserna såg mer än lovande ut då över en miljon kunder uppgavs ha reserverat en Cybertruck enligt uppgifter i många medier.
Men hittills har Tesla Cybertruck sålt långt sämre än förväntningarna. 2024 sålde Tesla knappt 39000 Cybertruck, medan bolagets mål låg på cirka 250000 bilar per år. Ännu sämre ser Cybertruck ut att sälja i år. Vid oktober månads utgång hade Tesla sålt totalt 17317 Cybertruck. Det rapporterar bland andra tidningen Market Watch.
Tesla är inte ensamt i bilbranschen om att möta låg efterfrågan på eldrivna pickuper.
En annan biltillverkare om har svårt att få avsättning för sin eldrivna pickup är Ford vars eldrivna version av den omåttligt populära pickupen F-150 – F-150 Lightning – säljer så dåligt att Ford överväger att helt lägga ned produktionen av modellen. I Oktober i år hade Ford inte ens lyckats sälja 100000 exemplar av F-150 Lightning sedan lanseringen 2022.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.