Bilderna har inget med artikeln att göra. Bilder från kokainbeslag som gjorts av tullen i Sverige. Foto: Tullverket
Nyheter

Så smugglades jättelast med kokain från Ecuador till Europa

Internationellt journalistnätverk har lagt pussel. Avslöjar välplanerat upplägg för knarksmuggling

Pierre Kjellin

Latinamerikanska kokainproducenter och balkanska smugglarnätverk nyttjade fruktpartier för att smuggla kokain till Europa.

Det är det internationella journalistnätverket OCCRP som specialiserat sig på att granska organiserad brottslighet och korruption som nu kartlagt utredningen kring en smuggelhärva där ett gigantiskt parti med kokain smugglades från Sydamerika till Europa via containrar med bananer.

Det stora partiet med kokain börjar sin resa i en anonym container med bananer i hamnen i staden Guayaquil i Ecuador, ett av Sydamerikas viktigaste nav för frukt­export till Europa. 

I frakthandlingarna ser banancontainern ut som ett vanligt parti från en etablerad bananfirma, med hamnar i Adriatiska Havet i Medelhavet som slutdestination. Det flera hundra kilo stora partiet kokain är resultatet av ett samarbete mellan latinamerikanska producenter och balkanska smugglarnätverk.

Fraktas i bananlådor

Containrarna lastas först med bananlådor som klarat ordinarie exportkontroll. Sedan bryts plomberingen inne på hamnområdet av personal som samarbetar med smugglarna. Paket med kokain, ofta märkta med välkända logotyper, placeras antingen ovanpå bananlådorna, i särskilt förberedda hålrum i kylaggregaten eller i falska taksektioner inne i containern. Därefter plomberas containern på nytt.

Frakten går sedan ut via Naportec–terminalen i Guayaquil, där samma affärsgrupp kontrollerar stora delar av transportkedjan – från plantage och packning till containertransport. Det ger en nästan total överblick över vilka behållare som kan användas för smuggling utan inblandning av utomstående.

Banancontainrar idealiska

Banancontainrarna är idealiska för kokainsmugglarna. De måste fram snabbt, går ofta i kylkedja och hanteras därför skyndsamt i hamnar, vilket ofta innebär att det finns begränsade resurser för att röntga varje container.

I kroatiska hamnar som Rijeka och Ploče har polisen under senare år frekvent hittat stora kvantiteter kokain just i bananlaster från Ecuador, ibland upp till ett halvt ton åt gången. Mönstret är tydligt: samma rutter, samma typ av container, samma bransch.

I den aktuella lasten till Kroatien är slutmålet EU–marknaden. När containern lossats i hamnen tar lokala kontaktpersoner, ofta knutna till balkanska kriminella grupperingar, över. Deras uppgift är att plocka ut kokainpaketen innan bananerna skickas ut till grossister och butiker. Det sker antingen genom en snabb omlastning på ett avsides lager eller genom en noga planerad ”försvunnen” container som aldrig officiellt når sin kund, trots att frakten redan betalats.

Tur och underrättelser

Att polisen lyckas stoppa just denna transport beror på en kombination av underrättelser och kontroller. Enstaka containrar väljs ut för röntgen där oregelbundenheter i kylsystem eller ovanliga former i lastrummet väckt misstankar.

När tulltjänstemän öppnar containern möts de först av staplade bananlådor, där de bakom de översta lagren och inuti dolda utrymmen hittar de tätt packade kokainpaketen, märkta för att kunna spåras av smugglarna genom hela kedjan.

Källor:

OCCRP.org

Le Monde

Globalinitiative.net

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.