Förr hörde de till de inkomststarkaste städerna i Tyskland. Nu tvingas München, Stuttgart, Wolfsburg och Ingolstadt till drakoniska besparingar.
Krisen i den tyska bilindustrin slår hårt mot många kommuners ekonomi då skatteintäkterna från stora företag – bilindustrin – rasar. Så sent som 2024 hörde München, Stuttgart, Wolfsburg och Ingolstadt till Tysklands inkomststarkaste kommuner.
I år står de inför omfattande besparingar och nedskärningar. Ett exempel är Stuttgart i södra Tyskland som under rekordåret 2023 hade skatteintäkter från företagen på omkring 1,6 miljarder euro, men som i år räknar med att företagsskatten ger runt 850 miljoner euro i skatteintäkter.
Flera stora aktörer i bilindustrin har verksamheter i Stuttgart, däribland Porsche, Daimler och Bosch och staden är en av Tysklands ledande centrum för fordonsindustrin.
En kommun som drabbats särskilt hårt av krisen i den tyska bilindustrin mer Volkswagens huvudsäte Wolfsburg. Fram till 2014 var kommunen helt skuldfri, men sedan briserade den så kallade dieselskandalen hos Volkswagen. Fram till år 2029 räknar Wolfsburg med att ha ett lånebehov på omkring 455 miljoner euro, enligt tidningen Handelsblatt.
Ungefär lika illa ser det ut i Audis högkvarter – Ingolstadt. 2023 fick kommunen in drygt 191 miljoner euro i företagsskatt – i år ser det ut att bli 55 miljoner euro.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.