Trots högljudda protester från länder som Italien, Tjeckien och Slovakien, samt konservativa partier i EU-parlamentet, står Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) orubbligt fast vid EU:s klimatmål: år 2035 ska inga nya bensin- och dieselbilar säljas. Beslutet, som klubbades igenom av EU 2023, möter nu starkt motstånd eftersom det anses orealistiskt och kostsamt.
Efter tisdagens miljöministermöte i Bryssel tog hon ett tydligt ställningstagande för beslutet:
– Jag är väldigt oroad över den här utvecklingen. Vi håller noga koll på den och vi kommer att göra allt vi kan för att den här starka lagstiftningen inte ska ändra kurs, säger hon enligt GP.
Samtidigt föreslår EU-kommissionen nya radikala klimatmål trots protesterna: en 90-procentig utsläppsminskning till 2040 och "klimatneutralitet" till 2050.
Konservativa partier varnar för ekonomiska konsekvenser och efterfrågar större flexibilitet. Elbilar har högre kostnader än traditionella förbränningsmotorer och har en hög inflexibilitet eftersom de är beroende av tillgång till laddningsstationer som ibland står utan tillräckligt skydd mot väder och vind. Elprisets volatilitet är ännu en svag punkt när det gäller de höga kostnaderna. Dessutom krävs det råvaror som litium och kobolot för att tillverka batterierna, något som ofta levereras av konkurrenter i Kina.
Italiens premiärminister Giorgia Meloni har kallat beslutet ett uppenbart exempel på "självdestruktiv" politik.