
Northvolt har hamnat under lupp efter att flera stora biltillverkare, däribland Volkswagen och BMW, uttryckt missnöje med kvaliteten på företagets battericeller. Enligt uppgifter till Berliner Zeitung har produktionsfel och låg prestanda lett till att samarbetspartners distanserar sig från den svenska batteritillverkaren.
En hemlig rapport om Northvolt har skapat en politisk skandal i Tyskland. Rapporten, som hemligstämplades av en tysk minister, varnade för allvarliga ekonomiska problem.
Tysklands näringsminister Robert Habeck, från De gröna, kritiseras hårt efter att det avslöjats att hans departement investerade 600 miljoner euro i Northvolt, trots att en intern rapport visade att företaget skulle gå med förlust fram till minst 2029. Parlamentets budgetutskott informerades först månader senare, vilket lett till anklagelser om att viktig information medvetet undanhållits av politiska skäl.
FDP-politikern Bernd Buchholz har också påpekat att det är oklart om Northvolt har uppfyllt sin skyldighet att löpande rapportera sin ekonomiska situation. Samtidigt har bolaget brottats med produktionsproblem och ekonomisk kris, vilket resulterat i en förlust på 64 miljarder kronor under 2024, samt varsel av 1 600 anställda. Northvolt har även ansökt om konkursskydd i USA enligt Chapter 11.
Northvolt, som fortfarande kämpar för att etablera sig på den europeiska marknaden, kan påverkas hårt av dessa rapporter. Företagets fabrik i Schleswig-Holstein, Tyskland, är ännu under uppbyggnad, men branschbedömare uttrycker nu tvivel om bolagets långsiktiga överlevnad.
När Northvolts grundare och tidigare vd, Peter Carlsson, oväntat avgick i november 2024, väckte det spekulationer om interna konflikter och ledningsproblem. Trots att han sitter kvar som rådgivare och styrelseledamot, har hans avhopp ytterligare skakat förtroendet för bolagets framtid.
I januari 2025 kom nästa bakslag när Volvo Cars meddelade att de tar över hela ägandet av batteriprojektet Novo Energy i Göteborg, som tidigare drevs tillsammans med Northvolt.
Den tyska staten är en av Northvolts finansiärer och har investerat 4,5 miljarder euro i projektet. Kritiker menar dock att en djupare analys borde ha föregått beslutet om finansieringen.
"Det är oerhört problematiskt att så stora summor av skattebetalarnas pengar satsas på ett bolag med så osäker framtid," säger en anonym tysk ekonom till Berliner Zeitung.
Vid sidan av de ekonomiska problemen har även kvalitetsbrister i Northvolts battericeller uppmärksammats. Enligt industrikällor har flera biltillverkare klagat på produktionsfel och låg prestanda, vilket kan ha bidragit till att samarbetspartners som Volkswagen och BMW valt att distansera sig från bolaget ytterligare.
Framtiden för Northvolt är nu högst osäker. Fabriken i Schleswig-Holstein fortsätter dock att byggas, trots osäkerheten kring Northvolts långsiktiga överlevnad.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.