

Umeå kommun börjar med registerkontroller vid anställning inom äldreomsorg, stöd- och omsorgsförvaltningen samt teknik- och fastighetsförvaltningen.
Kommunstyrelsen i Umeå kommun har beslutat att införa registerkontroller när man anställer personal inom äldreomsorgen, stöd- och omsorgsförvaltningen och inom teknik- och fastighetsförvaltningen.
– Det är vårt ansvar att säkerställa trygghet och säkerhet för de mest utsatta i våra verksamheter. Genom att införa registerkontroller vid anställning tar vi ett viktigt steg för att skydda både brukare och personal, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande i ett uttalande till media.
Umeå kommun har sedan tidigare riktlinjer för förstärkta bakgrundskontroller i säkerhetskänsliga tjänster enligt Säkerhetsskyddslagen.
Umeå kommuns beslut är i linje med regeringens proposition "Utökade registerkontroller vid anställning i kommun”, vilket syftar till att förhindra infiltration och brottslighet i välfärden.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.