Här är bilarna som snart riskerar att ge dig en obehaglig överraskning

Många ägare av en dieselbil kör ovetandes omkring med en olaglig bil som om några år riskerar bli underkänd i kontrollbesiktningen – och hutlöst dyr att få godkänd igen. Trots detta gör myndigheterna ingenting för att informera bilägarna. – Det här kommer bli en ekonomisk käftsmäll för många ägare av en dieselbil, säger experten Bo Ericsson.
Den som kör omkring med en dieselbil från 2014 eller nyare löper risken att det är en bil som fått sitt avgasreningssystem "adblue" manipulerad. Då är bilen olaglig att köra och det kan bli väldigt dyrt att få adblue-systemet inkopplat igen. Bilen till höger – en Mercedes från 2017 – har fått sitt adblue-system urkopplat, men där bilägaren haft turen att hitta en verkstad som kan koppla in det igen. En kostnad som kommer landa på omkring 30000 kronor.
Den som kör omkring med en dieselbil från 2014 eller nyare löper risken att det är en bil som fått sitt avgasreningssystem "adblue" manipulerad. Då är bilen olaglig att köra och det kan bli väldigt dyrt att få adblue-systemet inkopplat igen. Bilen till höger – en Mercedes från 2017 – har fått sitt adblue-system urkopplat, men där bilägaren haft turen att hitta en verkstad som kan koppla in det igen. En kostnad som kommer landa på omkring 30000 kronor.Foto: Riks
Publicerad den

Genom en regelskärpning i EU är alla dieselbilar tillverkade från 2014 och framåt utrustade med ett extra avgasreningssystem som kallas ”adblue”. Detta reningssystem är dock känsligt för kyla och krångel och fel är relativt vanligt och reparationerna ofta mycket kostsamma för bilägaren.

Därför kopplar många – både dieselbilägare och lastbilsåkerier – i EU bort adblue-reningssystemet. Bil- eller lastbilsägaren slipper problem med icke-fungerande adblue-rening, men utsläppen av partiklar i avgaserna ökar radikalt.

Kolla innan du köper dieselbil

Att köra med ett fordon där adblue-systemet blivit urkopplat är dock olagligt men inget som idag går att upptäcka vid en kontrollbesiktning.

Men om några år kommer nya EU-regler som kräver noggrannare mätning av bilens avgaser vid en kontrollbesiktning att införas i Sverige. Och då riskerar dieselbilar som fått sitt adblue-reningssystem bortkopplat att bli underkända.

– Detta kommer att stå de här bilägarna dyrt. För det är omständigt och kostar stora pengar att koppla in ett urkopplat adblue-system igen, säger Bo Ericsson som jobbat många år som vd för branschföreningar i fordonsbranschen och med över 40 års erfarenhet av bilhandeln och bilverkstäder.

– Därför är det viktigt att du, innan du köper en begagnad dieselbil, kollar med bilhandlaren att de har kontrollerat att bilens adbluesystem inte är urkopplat. Och har du ovetandes köpt en dieselbil med urkopplat adblue-system så här det laglig grund för att kräva att köpet hävs – att handlare tar tillbaka bilen, förklarar Ulf Stefansson, jurist som jobbar med rådgivning åt bilhandeln och bilverkstäder.

Att inga myndigheter gått ut med information om riskerna med dieselbilar med manipulerade adblue-system tycker Bo Ericsson är konstigt.

– De flesta bilägare som inte är bilintresserade eller fackkunniga har inte en susning om detta. Att en dieselbil har fått adblue-systemet bortkopplat är ju inte heller nåt du märker när du kör bilen.

Svårt laga en bil med urkopplad adblue

Remigijus Jucas, som äger och driver bilverkstaden Bestronic AB i Uppsala, har stor erfarenhet av dieselbilar med krånglande eller urkopplad adblue-rening. Att återställa ett urkopplat adblue-system är någon som många verkstäder inte ens klarar av, säger han:

– Vi har nyligen fått in en Mercedes där ägaren upptäckte att adblue-systemet var urkopplat och han vill ha det fungerande igen. Han har redan varit till flera verkstäder som har lagt ner massa jobb på bilen utan att lyckas. Nu kommer vi kunna hjälpa honom, men det är komplicerat och kräver en hel del jobb, berättar Remigijus.

T.v – Ulf Stefansson som jobbar med juridisk rådgivning åt bilhandlare och bilverkstäder. T.h – Bo Ericsson, vd och grundare för branschföreningen Fordonsjuristen och med över 40 års erfarenhet från bilhandel och bilverkstäder.
T.v – Ulf Stefansson som jobbar med juridisk rådgivning åt bilhandlare och bilverkstäder. T.h – Bo Ericsson, vd och grundare för branschföreningen Fordonsjuristen och med över 40 års erfarenhet från bilhandel och bilverkstäder.Foto: Privat och Fordonsjuristen

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se