

Bilikonen Land Rover Defender gick i graven, men en miljardär tog fram en förbättrad kopia. Nu hånar konkurrenten Land Rover i sin reklam.
”We make them like they used to”, lyder reklamen för bilkopian, med en tydlig känga till konkurrenten som tidigare tillverkade originalet.
Efter 68 år lade biltillverkaren Jaguar Land Rover 2016 ned tillverkningen av en av världens mest långlivade bilmodeller – deras terrängbil Defender. Redan samma år avslöjade den brittiske miljardären och företagsledaren Jim Ratcliffe att han hade ett team som jobbade på att ta över tillverkningen av modellen Defender från Jaguar Land Rover.
Jim Ratcliffes planer gick i stöpet. Det slutade istället med att hans nystartade bilföretag Ineos Automotive inledde ett samarbete med de tyska fordonstilllverkarna BMW och Magna Steyr, och att man 2022 lanserade den helt nya terrängbilen ”Ineos Grenadier”. Ratcliffes nya terrängbil är till det yttre nästintill en kopia av ur-Landrovern (Defender) medan resten är nyutvecklat och av modernt snitt.
Ineos Grenadier blev snabbt en succé och har fått fina omdömen för sin robusta konstruktion och goda terrängegenskaper. Det är också något som tillverkaren Ineos Automotive nu tar fasta på i sin marknadsföring av bilen.
I en av sina senaste reklamvideos som delats på sociala medier gör Ineos Automotive en jämförelse av sin egen terrängbil Grenadier och biltillverkaren Land Rovers efterträdare till sin ur-Landrover – och med en tydlig pik till Land Rover:
”We make them like they used to”, lyder texten. Eller översatt till svenska ”Vi tillverkar dem som De tidigare brukade göra”. Där Ineos Automotives således menar att de tillverkar en terrängbil som är gjord för att använda i terrängen medan konkurrenten numera tillverkar bilar med primärt andra användningsområden.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.