

Järnvägsspår som knyter ihop Stegras blivande stålverk i Boden med norra stambanan nu klart.
Samtidigt är Stegra i djup ekonomisk kris.
Det sex kilometer långa industrispåret som ska förbinda det stålverk som företaget Stegra just nu bygger utanför Boden blev häromdagen färdigt att ta i trafik. Bygget, som startade 2024, blev klart en månad innan tidsplan och det blev även billigare än budget.
Enligt Bodens kommun och företaget Polar Structure som byggt järnvägen är en viktig förklaring att Bodens kommun valde finansieringsformen offentlig-privat samverkan (OPS):
– OPS-modellen har gett oss både tempo och trygghet. Vi kunde agera i tid för att möjliggöra Stegras etablering, samtidigt som kommunens ekonomi skyddas. Det här visar att offentlig och privat kompetens kan kombineras på ett sätt som stärker hela regionen, säger Bodens kommunchef Magnus Åkerlund i ett uttalande till media.
Det nya elektrifierade industrispåret förbinder järnvägen norra stambanan med det blivande stålverket cirka fem kilometer öster om Bodens tätort.
Stegra befinner sig samtidigt i en allvarlig ekonomisk kris och var enligt egna uppgifter så sent som i november mitt inne i en ”finansieringsrunda för att få in mer kapital.
Enligt tidningen Financial Times förbrukar Stegra omkring 3 miljarder kronor per månad i dagsläget.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.