

Regeringens kommer inte kompensera Gotlandsborna för extremt höga priser på Gotlandsbåtarna förrän tidigast 2027.
Det meddelade infrastrukturministern i en riksdagsdebatt.
I slutet av 2023 sköt regeringen till 21 miljoner kronor i stöd till färjetrafik till och från Gotland, vilket ledde till smärre prissänkningar under 2024. Men biljettpriserna är fortfarande skyhöga och kritiken mot rederiet Gotlandsbolaget har inte avtagit.
Dyra båtresor till Gotland var ämnet för en interpellationsdebatt i riksdagen den 3 december, på initiativ av vänsterpartisten Malin Östh som kritiserat regeringen för bristande åtgärder mot de höga biljettpriserna på Gotlandsfärjorna.
Infrastrukturminister Andreas Carlson hänvisade bland annat till perioden med hög inflation och bränslekostnader som orsaker till prisökningarna och pekade även på det kommande avtalet med rederiet Gotlandsbolaget som börjar gälla 2027 och som enligt ministern ska bli mindre känsligt för bränsleprisvariationer.
Kritiken mot de skyhöga priserna på resor med färja mellan Gotland och fastlandet växer. En resa Visby-Nynäshamn (enkelbiljett) för en liten familj (2 vuxna och 1 barn) med bil blir som allra billigast omkring 1200 kronor om man lyckas boka de billigaste avgångarna med rabatt på de minst attraktiva avgångstiderna.
LÄS ÄVEN: ”Tusenlappar för att köra 15 mil - är det rimligt?”
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.