
Caroline Thelning, grundare av Kvinnokraft 4.0, vill utmana tystnaden kring hedersnormer och sharia i Sverige. Nu riktar hon skarp kritik mot SVT:s val att sända muslimskt högtidsfirande på nationaldagen – och kräver klädkoder på svenska myndigheter.
Caroline, du har riktat kritik mot det här och särskilt att det marknadsfördes med bilder på beslöjade kvinnor. Skulle du kunna förklara din kritik?
– Ja, därför att slöjan är ett uttryck för sharialagar – och de går emot svensk lagstiftning. Särskilt när det gäller jämställdhet mellan män och kvinnor. Sharialagar gäller även flickor från nio års ålder, när de anses mogna nog att leva som vuxna kvinnor enligt islamisk rätt. På nationaldagen, en dag för hela svenska folket, är det olämpligt att exemplifiera ett firande med symboler som förknippas med könssegregering och religiösa påbud.
Du har uppmanat SVT att införa klädkoder som ska utesluta plagg med koppling till hedersförtryck eller hedersnormer. Hur motiverar du det?
– Vi har inga lagliga klädkoder som gör skillnad mellan könen i Sverige. Det strider mot vår grundlag. Att statliga aktörer ska signalera jämställdhet genom att visa kvinnor i religiöst patriarkala plagg är motsägelsefullt.
Du har även pekat ut Jämställdhetsmyndigheten för att de har marknadsfört med en kvinna i hijab. Vad hände efter att du uppmärksammade den här skandalen?
– De bytte faktiskt bilden – utan att meddela det. Tidigare använde de en bild på en ung flicka i hijab bredvid en pojke i vanliga kläder för att illustrera ”jämställdhet”. Det säger allt om hur fel det blivit. Efter att jag kontaktade dem, och skrev en debattartikel i Bulletin, så ändrades det. Det är ett litet steg, men ett viktigt symbolvärde.
Hur tycker du att dagens normer kring slöja och påtryckningar mot barn stämmer överens med svensk lagstiftning?
– Det gör de inte. Alls. Det är just därför jag skiljer på tron – som är fri – och de islamiska rättssystemen som styr människors vardag. Sharialagar reglerar hur kvinnor ska klä sig, när barn anses könsmogna och hur rättigheter ska fördelas mellan män och kvinnor. Det hör inte hemma i ett fritt, demokratiskt samhälle.
Vad är det konkret du vill att debatten ska handla om när det gäller islam i Sverige?
– Jag vill att vi vågar prata om de juridiska delarna – sharia. Religionens trosartiklar som bön, fasta och allmosor är inte problemet. Det är de rättsliga källorna som används för att styra människors liv som är farliga. De kallas koranen, haditherna (sunna), ijma (rättslärdas konsensus) och qiyas (analogi). Det är dessa som ger ulamas makten att tolka hur folk ska leva. Det måste bort om islam ska kunna samexistera med svensk lag.
Tycker du att svenska myndigheter och politiker tar hotet på tillräckligt stort allvar?
– Det börjar hända saker. Mats Persson har startat en expertgrupp efter den franska rapporten som nämnde Sverige som utsatt för islamistisk påverkan. Men varför är inte Sameh Egyptson med i den gruppen? Han är en av Sveriges mest insatta experter. Det krävs mer mod i politiken.
Hur har utvecklingen sett ut genom åren? Har det blivit värre eller bättre?
– När jag var med i GAPF (Glöm Aldrig Pela och Fadime) 2016, pratade man bara om heder – inte sharia. Men jag började se ett mönster. Precis som när man köpt en viss bilmodell – plötsligt ser man den överallt. Reklam, myndigheter, idrottsföreningar. Alltid flickor i hijab. Senast Brynäs IF. De valde att representera unga invandrare med en minderårig flicka i slöja. Jag kontaktade dem också. 30 personer i klubbens marknadsledning fick information om sharia. Det krävs folkbildning på bred front.
Vad kommer Kvinnokraft 4.0 jobba med framöver?
– Sajten har redan fått nästan 100 000 visningar på bara några veckor. Allt växer organiskt, utan marknadsföring. Vi fokuserar på folkbildning – att ge svenskar ett språk att prata om sharia, och att förstå vad som skiljer religion från rättssystem. Vi utgår från svenska värderingar, från vår planhalva.
Caroline Thelning har valt att inte tiga. Med Kvinnokraft 4.0 vill hon förskjuta samtalet – från naiv tolerans till medvetet motstånd mot religiöst förtryck.
– Om islam ska vara en religion i Sverige, så måste den vara just det – en religion. Inte ett parallellt rättssystem.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.