Kinnunen om MP-förslaget: "Positivt att de är tydliga"

Martin Kinnunen (SD) är positiv över Amanda Linds (MP) tydlighet om bränslepriserna. Enligt honom skulle vänsterpartiernas politik innebära en stor prisökning för alla bilister.

Miljöpartiets språkrör Amanda Lind medverkande under torsdagen i SVT-programmet 30 minuter med Anders Holmberg. Där berättade hon bland annat att hon vill öka bränslepriset om hon kommer till makten efter valet 2026.

Många har reagerat på hennes uttalande, bland annat Sverigedemokraternas klimatpolitiska talesperson Martin Kinnunen. Enligt honom är Amanda Lind till skillnad från hennes samarbetsparti Socialdemokraterna tydliga med vad deras politik kommer leda till.

– Jag tycker det är positivt att Miljöpartiet är tydliga med vad deras politik leder till. Jag kommer precis från en klimatpolitisk debatt i riksdagen där Socialdemokraterna exempelvis inte vill vara tydliga med detta, säger Martin Kinnunen till Riks.

Samtliga av de rödgröna partierna (S,MP,V och C) är överens om att de vill nå transportmålet 2030. Kinnunen menar att det kommer vara svårt att nå det målet med hjälp av den nuvarande politiken. För att uppnå transportmålet måste politiken införa mycket fler styrmedel enligt Kinnunen.

– Socialdemokraterna vill ju kraftigt öka reduktionsplikten men de har ett något förvirrande förslag. Det ska vara ett golv på reduktionsplikten som kan höjas och sänkas vid behov. Så det är ju omöjligt att räkna på konsekvenserna av deras förslag, säger Martin Kinnunen.

Om Sverige vill nå transportmålet 2030 måste utsläppen minska med ungefär 70 procent. Med dagens politik kommer Sverige minska utsläppen med ungefär 44 procent till 2030 enligt Kinnunen. Eftersom målet innebär en stor prisökning anser SD att det därför bör slopas.

I söndagens partiledardebatt sa Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar att bränslepriset inte har sjunkit på grund av regeringens politik. Hon menar att det är priset på råbränsle som gjort att priset vid pump är lägre nu än vad det var 2022.

– Om Vänsterpartiet fick bestämma hade reduktionsplikten legat kvar på samma nivå som tidigare. Det betyder att vi hade haft världens dyraste diesel. Sen skulle världens dyraste diesel vara billigare nu när råoljepriset är lågt, det är korrekt, säger Martin Kinnunen och fortsätter.

– Men väldigt stor del av dieseln hade varit förnybar HVO i stället och då har det också att göra med vad priset på HVO är.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

logo
Riks
riks.se