Polisens receptioner blir servicekontor

Ska ge medborgarna bättre service
Nu görs polisens receptioner successivt om till servicekontor. Det ska ge medborgarna bättre service, enligt polisens talesperson.
Nu görs polisens receptioner successivt om till servicekontor. Det ska ge medborgarna bättre service, enligt polisens talesperson.FOTO: SPA
Publicerad den

Polismyndigheten lanserar nu servicekontor runt om i landet för att bättre möta medborgarnas behov och använda resurserna mer effektivt.

Implementeringen sker stegvis och vid olika tidpunkter i olika regioner. Målet är att hela myndigheten ska ha infört konceptet senast den 31 mars 2026.

Syftet är att skapa en mer likvärdig och förutsägbar service i det personliga mötet. Genom att anpassa drop-in-tider och tjänsteutbud efter lokala förhållanden hoppas polisen kunna minska köer och korta väntetider.

Fler väljer digitala tjänster

En färsk medborgarundersökning visar att allt fler väljer digitala tjänster eller telefonkontakt framför att besöka en polisstation. Många, oavsett ålder, föredrar att ringa för att få personlig service utan att behöva ta sig till en fysisk mottagning.

– Med servicekontor kan vi möta de förväntningar som finns hos medborgarna och samtidigt säkerställa att resurserna används på rätt sätt, säger Ulf Sköld, ansvarig för införandet i region Nord.

Utöver servicekontoren kommer polisen även att ha poliskontor. Där sker möten med poliser endast genom förbokade eller kallade besök. Drop-in-tider eller tidsbokade serviceärenden erbjuds inte på dessa kontor.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se