RIKS AVSLÖJAR: Stena Recycling får tillstånd till avfallsanläggning • 240 000 ton från Northvolt

Behovet att omhänderta avfallet uppgavs stort: "Saknas möjligheter i närområdet" • "Av största vikt att verksamheten kan sättas igång snarast möjligt" • Yta: cirka 89 000 kvadratmeter
Stena Recycling har nyligen fått beviljat tillstånd för en verksamhet med anknytning till Northvolt i Skellefteå. En stor del av avfallet skulle också komma från batterifabriken.
Stena Recycling har nyligen fått beviljat tillstånd för en verksamhet med anknytning till Northvolt i Skellefteå. En stor del av avfallet skulle också komma från batterifabriken.Lantmäteriet
Publicerad den

Stena Recycling AB har fått tillstånd att årligen hantera 455 000 ton avfall på en ny anläggning i Skellefteå, kan Riks avslöja.

240 000 ton skulle enligt ansökan komma från Northvolt, som ligger i direkt anslutning.

Tillståndet för verksamheten, vilken lyftes som brådskande att få på plats, beviljades en dryg månad innan Northvolt försattes i konkurs.

Samma dag som konkursbeskedet kom överklagade Stena Recycling beslutet.

Verksamheten planerar en årlig sortering och lagring av maximalt 455 000 ton avfall, varav maximalt 210 000 ton farligt avfall. Bolaget har även för avsikt att tillfälligt lagra som mest 6 600 ton farligt avfall samtidigt.

Det framgår av ett beslut från miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen i Västerbotten, daterat den 6 februari, som Riks tagit del av.

"Bolaget planerar att ta emot 240 000 ton avfall per år från Northvolt till anläggningen", står att läsa i beslutet.

Platsen ligger i direkt anslutning till Northvolt Ett och bara en väg skiljer de två anläggningarna åt.

Skellefteå ridklubb ligger drygt en kilometer från platsen och Skellefteås stadsdel Morö Backe ligger cirka två kilometer bort. Skellefteälven rinner cirka 1,6 kilometer söder om området.

En källa uppger till Riks att det är maskiner på platsen och gräver, men att det har varit oklart vad det egentligen är som händer på området.

– Det är markberedning på området men ingen har förstått vad det har varit där, säger källan.

– Det här var intressant.

Anläggningsdelar för planerad ansökt verksamhet.
Anläggningsdelar för planerad ansökt verksamhet.Länsstyrelsen.

I ansökan uppgav Stena Recycling att varken black mass eller litiumjonbatterier från Northvolt skulle komma att lagras i anläggningen.

Ansökan handlar därmed endast om "oladdat material från Northvolts produktion", står att läsa i beslutet, vilket Riks har tagit del av.

Det innebär att det därför "inte föreligger någon betydande risk för brand".

NÄRHETEN TILL NORTHVOLT

Bolaget uppger att närheten till Northvolt och tillgång till lämpliga ytor är de främsta orsakerna till att den utvalda platsen är den mest lämpliga för verksamheten.

"Eftersom en betydande andel av det avfall och farliga avfall som kommer att lagras på anläggningen kommer att tas emot från Northvolt Etts produktionsanläggning är avståndet till Northvolts anläggning en av de parametrarna som väger tyngst i valet av lokalisering", står att läsa.

Avrinningsområden och dammarnas placering.
Avrinningsområden och dammarnas placering.Länsstyrelsen.

Bolaget kommer inte att mellanlagra så stora mängder material från Northvolts batteritillverkning (Revolt), som först var tänkt när ansökan lämnades in, framgår av beslutet.

Detta till trots så konstateras ändå att "betydande mängder avfall" från verksamheten kommer att hanteras, och att närheten därför fortfarande är viktig.

Därtill anser bolaget att lokaliseringen innebär "goda logistiska möjligheter med närhet till stora transportleder och hamn."

Avfallsanläggningen ska byggas inom det grönmarkerade området, mittemot Northvolt.
Avfallsanläggningen ska byggas inom det grönmarkerade området, mittemot Northvolt.Lantmäteriet.

"BETYDANDE MÄNGDER AVFALL"

Samtliga in- och utleveranser kommer att ske med lastbil och skåpbil.

Totalt bedöms cirka 240 lastbilstransporter (480 "fordonsrörelser") ske till och från anläggningen varje dygn, varav cirka en fjärdedel till och från Northvolt Ett.

Transporterna sker dygnet runt, men nattetid kommer transporter initialt endast ske till och från Northvolt Ett.

LAGRAS I FARLIGT AVFALL-BYGGNADEN

Avfallet, som kommer från produktion av litiumjonbatterier, är emballerat vid ankomst.

Northvolt Ett i Skellefteå försattes i konkurs den 12 mars.
Northvolt Ett i Skellefteå försattes i konkurs den 12 mars.

Det omfattar främst anod- och katodslurry, filterkakor innehållande metaller, natriumsulfat (flytande) och ammoniakförorenat vatten, står vidare att läsa.

"Allt avfall från Northvolt kommer att lagras inomhus i invallade cisterner alternativt som styckegods inomhus i farligt avfall-byggnaden. Lokalen kommer att sakna golvbrunnar anslutna till spill- eller dagvattennät".

Verksamhetsytan uppgår till cirka 89 000 kvadratmeter och till anläggningen kommer det att finnas tre in- och utfarter, varav minst två kommer att förses med fordonsvåg, står att läsa.

Majoriteten av området kommer förses med byggnader eller hårdgöras med asfalt eller betong.

BEHOV AV OMHÄNDERTAGANDE STORT

Eftersom Northvolt Ett redan är i drift så vill Stena Recycling AB skynda på processen, och yrkade därför att miljöprövningsdelegationen ska meddela verkställighetsförordnande.

Ett sådant innebär att delegationen kan ge grönt ljust till att verksamheten får påbörjas innan ett tillstånd vunnit laga kraft.

"Behovet av ansökt verksamhet för omhändertagande av Northvolts avfall är stort då det idag saknas möjligheter i närområdet att kunna omhänderta det avfall som uppkommer", står att läsa som skäl från bolaget.

Detta ska gälla avfall från själva produktionen samt avfall från byggnationen av anläggningen, som redan uppkommit.

"De anläggningar som bolaget driver i närområdet har inte möjlighet att ta emot så stora mängder avfall som kommer att uppkomma inom kort", står att läsa.

På återvinningsföretaget Northvolt Revolt står hundratals containrar med okänt innehåll.
På återvinningsföretaget Northvolt Revolt står hundratals containrar med okänt innehåll.

Anledningen som uppges är huvudsakligen begränsningar i gällande miljötillstånd.

"Det är därför av största vikt att denna del av ansökt verksamheten kan sättas igång snarast möjligt", uppger bolaget i yrkandet.

En stor andel av det avfall från Northvolt som kommer att tas emot vid anläggningen utgörs av farligt avfall och flytande icke farligt avfall, enligt bolaget.

Men eftersom avfallet till stor del hanteras inomhus kommer detta att innebära en begränsad miljöpåverkan vid normal drift.

Miljöprövningsdelegationen vid länsstyrelsen i Västerbotten anser dock inte att de skäl som bolaget anfört inte motiverar undantag från huvudregeln och bifaller därför inte verkställighetsförordnandet.

32 MILJONER I EKONOMISK SÄKERHET

För att tillståndet ska vara giltigt ställs även en ekonomisk säkerhet om 32 miljoner kronor, ett belopp som även bolaget föreslagit. Detta för avhjälpande av eventuell miljöskada och andra återställningsåtgärder.

Farliga batterikemikalier på Northvolt Revolt för några år sedan.
Farliga batterikemikalier på Northvolt Revolt för några år sedan.Arbetsmiljöverket.

"Tillståndet får tas i anspråk först när det vunnit laga kraft och en ekonomisk säkerhet har godkänts av prövningsmyndigheten", står att läsa.

ÖVERKLAGAR BESLUTET

Stena Recycling hade även yrkat om tillstånd för fastbränsleberedning, vilket miljöprövningsdelegationen avslog i beslutet. Nu har Stena Recycling lämnat in ett överklagande till mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt.

Överklagandet är daterat den 12 mars, samma dag som Northvolt försattes i konkurs.

Bolaget yrkar att mark- och miljödomstolen ändrar beslutet på tre punkter, däribland att avfallshanteringen även ska gälla för fastbränsleberedning.

Ett av skälen som bolaget lyfter är att det i nuläget endast finns en anläggning i Sverige för högtemperaturförbränning av farligt avfall – i Kumla. Detta leder till en hög belastning för anläggningen.

Var avfallet skulle omhändertas om det inte sker i Skellefteå.
Var avfallet skulle omhändertas om det inte sker i Skellefteå.Länsstyresen

Men det leder även till att Stena Recycling tvingas transportera delar av avfallet, som kunde hanteras i Skellefteås planerade anläggning, till södra Sverige.

"I dag sker i Skellefteå endast lagring av det avfall som planeras användas i bränsleberedningen", står att läsa i överklagandet.

"Avfallet transporteras därefter till en av Stena Recyclings anläggningar i Göteborg, där motsvarande bränsleberedning som den ansökta sker".

Bolaget listar även alternativ om var de olika avfallstyperna skulle tas om hand (se ovan).

Riks söker Stena Recycling.

Var avfallet skulle omhändertas om det inte sker i Skellefteå.
Var avfallet skulle omhändertas om det inte sker i Skellefteå.Länsstyrelsen.

FAKTA OM BESLUTET

Ansökan lämnades in till miljöprövningsdelegationen den 29 november 2022. Efter att bolaget fattat beslut om att minska verksamhetens omfattning, skickades en ny reviderad ansökan in den 9 oktober 2023.

Miljöprövningsdelegationen utfärdar tillstånd till Stena Recycling AB att bedriva verksamhet med mottagning och hantering av avfall på fastigheten Saltbryggan 2 i Skellefteå kommun.

Beslutet fattades den 6 februari 2025, en dryg månad innan Northvolt försattes i konkurs.

Tillståndet gäller för:

Verksamhet med sortering och lagring av maximalt 455 000 ton avfall, varav maximalt 210 000 ton farligt avfall, per år inkluderat följande:

• Mekanisk bearbetning av maximalt 75 000 ton icke-farligt avfall per år,

• Behandling innan förbränning av maximalt 105 000 ton icke-farligt avfall per år.

• Behandling av maximalt 2 500 ton farligt avfall per år.

• Sortering, demontering och behandling av maximalt 10 000 ton elektriska och elektroniska produkter per år.

• Momentan lagring av farligt avfall får maximalt uppgå till 6 600 ton.

Stena Recycling hade även yrkat att miljöprövningsdelegationen ska meddela verkställighetsförordnande, vilket inte bifölls.

Bolaget hade även yrkat om tillstånd för fastbränsleberedning, vilket miljöprövningsdelegationen avslog i beslutet.

Ansökt verksamhet omfattar omlastning, lagring, sortering och återvinning av avfall och farligt avfall samt behandling huvudsakligen i form av flisning, krossning och komprimering.

Avfallsslagen utgörs bland annat av järn, metall, rostfritt, alternativa råvaror, elektroniska och elektriska produkter, farligt avfall samt plast och papper.

Överklagandet

Bolaget lämnade in ett överklagande till mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt, daterat den 12 mars. Det var dagen innan slutdatum.

Förutom att avfallshanteringen även ska gälla för fastbränsleberedning, vilket bolaget fått avslag om, vill bolaget också ha en omformulering gällande lagring utomhus utan nederbördsskydd.

Bolaget har också ålagts att utföra provtagningar, däribland av PFAS, och yrkar i överklagandet att utredningsvillkoren i två stycken ska ändras.

Källa: Länsstyrelsen

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se