Riks en av årets största makthavare – rusar upp till plats 13 på Maktbarometern

Riks går in på plats 13 bland Sveriges största makthavare, enligt Maktbarometern
Riks rusar upp till en 13:e placering på listan som Årets makthavare på Maktbarometern 2025.
Riks rusar upp till en 13:e placering på listan som Årets makthavare på Maktbarometern 2025.Medieakademin
Publicerad den

Riks dundrar in som en av Sveriges största makthavare på årets lista av Maktbarometern.

– Vi är oerhört glada att det arbete vi lagt ner gett resultat, säger Jacob Hagnell, vd och chefredaktör, till Riks.

– Med väldigt små medel har vi genom en kollektiv insats nått otroligt genomslag.

Medieakademin släppte på tisdagen Maktbarometern, en karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.

I årets lista, som släpptes på tisdagen, rusar Riks upp till plats 13 som Sveriges största makthavare.

– Det hade inte varit möjligt utan det fantastiska lag jag jobbar tillsammans med och det är verkligen härligt att se ett kvitto på att det vi gör är rätt väg.

Varför tror du att Riks har vuxit så starkt?

– Vi är ett av de mest utvecklade alternativen till gammelmedia. Vi kan ge unika perspektiv och ingångar och problemformuleringar som saknas där.

Han säger att det finns ett oerhört sug efter Riks konservativa nyhetsförmedling, både vad gäller kanalen på Youtube och den nya nyhetssajten Riks.se.

– Vi märker av en fantastisk ökning av trafik och engagemang, säger Jacob Hagnell, och fortsätter:

– Vi har gjort en målmedveten lansering och satsning av vår nyhetssajt Riks.se. Och bara under de senaste nio månaderna har sajten vuxit kraftigt bland samtliga läsarsegment.

Jacob Hagnell, Riks VD och chefredaktör
Jacob Hagnell, Riks VD och chefredaktör

På listan "Mäktigast på Youtube" hamnar Riks på en sjätteplats, där har ökningen skett med 34 placeringar.

Youtube-kanalen har visat på otroliga siffror, inte minst sedan den uppmärksammades av Riks branschkolleger i TV4, enligt Jacob Hagnell.

– Vi har nu en miljonpublik varje månad och kommer att ha över 100 miljoner visningar årligen.

Riks kniper en sjätteplats bland de mäktigaste på Youtube.
Riks kniper en sjätteplats bland de mäktigaste på Youtube.Medieakademin

På listan för "Mäktigast på TikTok" ligger Riks på plats 32.

– Riks plattformar växer speciellt bland unga svenskar vad gäller exempelvis TikTok, säger han.

"DEN LEDANDE KRAFTEN"

Hagnell märker också av en tydlig positiv trend för den konservativa rörelsen i världen, inte minst i Sverige.

– Och vi är den ledande kraften i att fånga upp relevanta nyheter och händelser för våra läsare och tittare, säger han och fortsätter:

– Vi hade en unik live-rapportering efter mordet på den konservative stjärndebattören Charlie Kirk när andra medier inte förstod nyhetsvärdet. Vi var också på plats i England under Tommy Robinsons massprotester. Vi är där det händer, även i Sverige.

– Nu senast var vi exempelvis på plats efter skjutningen i Gävle.

Vad är målet?

– Det långsiktiga målet är att vi ska gå om TV4, vi ska gå om SVT. Redan nu är vi en stor kraft och ett alternativ att räkna med som seriös nyhetsförmedling.

Han fortsätter:

– Vi ska på sikt bli Sveriges största mediehus. Nu jobbar vi riktat mot att växa ännu mer, få fler prenumeranter och att fortsatt förmedla kvalitetsjournalistik med stora granskningar och breaking news.

Målet är att gå förbi Expressen och Aftonbladet som ett relevant nyhetsalternativ när det gäller, fortsätter han.

– Jag vill rikta ett särskilt tack till alla våra läsare, tittare, gåvogivare och prenumeranter som gör den här fantastiska resan tillsammans med oss.

– Nu växlar vi upp i nästa fas. Vi har mycket spännande på gång.

Hur firas det här?

– Det får bli lite bubbel och tårta på redaktionen i dag.

Riks ligger på plats 20 bland de mäktigaste på Facebook.
Riks ligger på plats 20 bland de mäktigaste på Facebook.Medieakademin

FAKTA

Maktbarometern är Medieakademins kartläggning av makten hos de största digitala kanalerna.

Medieakademin är en ideell förening som vill fördjupa mediedebatten och skapa mötesplatser för att öka förståelsen om hur medier påverkar samhället.

Sedan 2017 gör de Maktbarometern, en karta över vilka som har störst inflytande i det digitala medielandskapet.

Maktbarometern är framtagen i samarbete med företaget Datastory. Analysarbetet är gjort av Medieakademins Emanuel Karlsten, Johannes Gustavsson, Hampus Brynolf och Anna Kuylenstierna.

Källa: Medieakademin

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se