SD nekades annons om moskébygge i Bonnier-tidning inför kyrkovalet: "Kan tolkas som hets mot folkgrupp"

SD i Nacka ville lyfta sitt motstånd mot moskébygget i Fisksätra men nekades av Nacka Värmdö Posten (NVP) • Orsaken: Annonsen kunde tolkas som hets mot folkgrupp
Sverigedemokraterna i Nacka nekades annonsplats.
Sverigedemokraterna i Nacka nekades annonsplats.
Publicerad den

Sverigedemokraterna i Nacka nekades att annonsera i Nacka Värmdö Posten (NVP) inför kyrkovalet.

– Jag tyckte att det var ett väldigt märkligt besked, säger Leonid Yurkovskiy, ordförande för SD Nacka, till Riks.

– Det har blivit en miss i kommunikationen i det här fallet, uppger Hanna Bäckman, chefredaktör och ansvarig utgivare, i ett mejl till Riks.

Frågan var kanske den mest aktuella och viktigaste kyrkopolitiska sakfrågan som vi hade i kommunen, uppger riksdagsledamoten Leonid Yurkovskiy till Riks.

– Detta är en mycket vanlig kommunal sakfråga; huruvida en byggnad ska få uppföras eller inte.

– Att i det läget censurera en annons och samtidigt vara den aktör som ska upplysa allmänheten om vad som händer är väldigt märkligt, säger han.

Mejlet från NVP till Leonid Yurkovskiy.
Mejlet från NVP till Leonid Yurkovskiy.

"Vi kan inte gå vidare och publicera era annonser med detta innehåll (ej godkänt av Bonnier) då det kan tolkas som hets mot folkgrupp", skriver NVP till Leonid Yurkovskiy den 9 september.

"Vill ni annonsera behöver ni inkomma med nya annonser med annat innehåll som jag sedan måste få godkänt på".

Mejlet fortsätter:

"Vänligen återkom med hur ni önskar göra".

Leonid Yurkovskiy ställer sig kritisk till lagen om hets mot folkgrupp:

– Att en så stor aktör som Bonnier, med hänvisning till lagen, kan neka ett folkvalt parti att annonsera i en ganska rimlig sakfråga – det skapar problem. Detta visar tydligt att lagen behöver förändras eller tas bort.

"STOR FINANSIERING FRÅN KOMMUNEN"

Offentliga siffror från AI-verktyget som granskar kommunernas fakturering visar att Nacka och Värmdö kommun står för 11,5 procent av NVP:s omsättning.

– NVP, som får en så stor finansiering från kommunen, borde ta extra hänsyn vid sådana här beslut, säger Yurkovskiy.

"FINNS INGA RIKTLINJER"

När Riks hör av sig till Bonnier hänvisar de till NVP:s ansvariga utgivare Hanna Bäckman, som tar "alla beslut om vad som ska, och inte ska, publiceras" i tidningen.

– Det finns inga riktlinjer eller någon intern Bonnier-policy kring annonser, däremot finns det ju lagstiftning att ta hänsyn till, uppger Pia Rehnquist, affärsområdeschef för Bonnier News Local, i ett mejl till Riks.

Hon nämner som exempel att NVP har en ansvarig utgivare.

"EN MISS I KOMMUNIKATIONEN"

Hanna Bäckman, chefredaktör och ansvarig utgivare för NVP, uppger till Riks att SD är välkomna att annonsera i tidningen framöver.

– Det har blivit en miss i kommunikationen i det här fallet, där vi inte har följt våra interna rutiner och där beslutsprocessen gick för snabbt för min del, skriver hon i ett mejl till Riks.

– Jag ser, som utgivare, inget i annonsen som hindrar en publicering.

Hon fortsätter:

– SD är välkomna som annonsörer hos oss framöver, men bedömningar kring innehållet görs alltid från fall till fall.

"DJUPT BEKLAGLIGT"

Hon uppger vidare att de har skrivit om själva frågan på redaktionell plats "utifrån olika perspektiv", och tillägger att de även har publicerat debattartiklar i ämnet.

Svaret från NVP:s ansvariga utgivare får Leonid Yurkovskiy att reagera.

– Det är djupt beklagligt. Det här beslutet kom i ett kritiskt skede av valrörelsen.

Han tillägger också att han vill informera dem som har fattat det här beslutet om att en byggnad inte är en folkgrupp, och att det måste vara upp till kommunpolitikerna och invånarna att få veta om och få tycka till i sakfrågan.

Se intervjun med Leonid Yurkovskiy här:

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se