"Skolplikt ska vara överordnad islam" – SD riktar hård kritik mot islams inflytande i skolan
Skolplikten gäller alla barn i Sverige, men många följer istället religiösa regler. Över 9 034 elever - en fjärdedel av alla i Malmö, var frånvarande under Eid den 31 mars.
I Rosengård var frånvaron över 60 procent.
– Är det skolans regler som gäller eller är det islams regler som gäller?, undrar Nima under interpellationsdebatten mot Simona Mohamsson som ägde rum idag.
Debatten blev ännu skarpare när Gholam Ali Pour tog upp en tidigare granskning av Göteborgs-Posten.
Där framkom det att nästan sju av tio kommunala förskolor i utsatta områden i Göteborg, Stockholm och Malmö kunde tänka sig att aktivt tvinga barn att bära slöja, även om det strider mot lagen.
– För några år sedan genomförde Göteborgs-Posten en granskning där det framkommit att nästan sju av tio kommunala förskolor kan tänka sig att aktivt kontrollera och tvinga på barn slöja mot deras vilja, trots att det kan bryta mot lagen, säger han.
För Sverigedemokraterna är detta ett tydligt bevis på att islamiska normer inte bara accepteras utan i vissa fall till och med upprätthålls av svenska myndigheter.
Barn utestängs från svenska traditioner
Även Sara Gille (SD) tog till orda och betonade att skolans grunduppdrag hotas när svenska traditioner trängs undan.
– Barn som förbjuds att delta i Lucia och julfiranden, vilket berövar dem gemenskapen med sina klasskamrater, säger Sara Gille.
Att barn inte får sjunga julsånger eller delta i Lucia är enligt Gille ett direkt svek mot den svenska kulturen och mot barns rätt att få del av gemenskapen i skolan.
Halal och haram – normaliserat språk i förskolan
En rapport från Malmö stad 2021 visade att islamiska begrepp har blivit vardag i förskolorna.
– I en rapport framkommer det bland annat att begreppen halal och haram har blivit ett normaliserat språkbruk, även bland barn som har svenska som modersmål och som själva inte är muslimer, säger Nima.
Detta innebär enligt SD att svenska barn växer upp med religiösa normer som inte är deras egna – och att islam successivt flyttar fram sina positioner i förskolan.
"Alla elever behöver äta"
Under Ramadan rapporteras det att barn i Malmö och andra städer fasta under skoldagen. För Nima Gholam Ali Pour är det ett direkt hot mot barns rätt till utbildning.
– Där har vissa elever börjat fasta i skolan trots att vi alla vet att elever behöver äta för att ta till sig undervisningen. Även där har vissa skolor och skolförvaltningar gett utrymme till fastan, trots att det inte gynnar elevens utbildning, säger han.
"Ingen svensk betalar skatt för hungriga barn”
Debatten fick en hårdare ton när Gholam Ali Pour slog fast att det svenska skolsystemet aldrig varit tänkt att anpassa sig till islamiska traditioner.
– Det är ingen svensk som betalar skatt för skolor som ska låta barn gå runt hungriga så de kan fasta enligt islamisk tradition. Det där är kanske normalt i Afghanistan, men inte i Sverige, säger han.
Regeringen erkänner problemet
Utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson (L) försökte lugna kritiken genom att lyfta fram pågående åtgärder, men tvingades samtidigt erkänna att problemet är verkligt:
– Jag instämmer helt att vi har ett problem i Sverige när föräldrar tror sig stå över svensk lag och för att vara väldigt specifik över skollagen, säger hon.
Parallellsamhällen formas redan i förskolan
Gholam Ali Pour säger att utvecklingen är långt gången och att parallella samhällen håller på att byggas upp från grunden.
– Skolorna i dessa områden är redan i dag islamiserade. Problemet här är att vägen till parallella samhällen börjar redan i dessa islamiserade skolor och förskolor, säger han.
Detta, menade han, är en direkt konsekvens av politikernas ovilja att försvara skollagen framför religiösa påtryckningar.
”Vi accepterar inte särregler”
Sara Gille betonade att SD:s linje är kompromisslös: den svenska skolan ska inte bli en arena för islamism.
– Skolan får aldrig bli en arena för islamistisk kontroll och den ska vara neutral, sekulär och styrd av svensk lag. Ingenting annat. Vi accepterar inte särregler. Vi accepterar inte slöjtvång. Vi accepterar inte riktlinjer som gör religion till en del av skolans verksamhet, säger hon.
Krav på nationell kartläggning
Slutligen ställde Gholam Ali Pour ett konkret krav på utbildningsministern: en omfattande kartläggning av islamiseringen i svensk skola.
– Det behövs en mer omfattande kartläggning för att vi ska se hur stort problemet är. Kan utbildnings- och integrationsministern tänka sig att ta initiativet till en sådan kartläggning?
– Den svenska utbildningen ska förmedla och förankra respekten för de mänskliga rättigheter och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på, säger Mohamsson och fortsätter:
– Det är någonting som jag tänker behöver vara en självklarhet för varenda skola, oavsett vad postkoden är. Barn och elever ska utifrån sin rätt till religionsfrihet ha möjligheten att ge uttryck för såväl sin tro, men avstå ifrån att delta i de konfessionella inslag.
Skolplikt ska vara överordnad islam
Sverigedemokraterna anklagar Socialdemokraterna för att i åratal ha blundat för problemen och tillåtit islamiska normer att växa i skolan.
– Socialdemokraterna har gång på gång valt att blunda och de har satt mångkultur framför barns rätt till utbildning, säger Sara Gille.
Nima fortsätter med att säga:
– I Sverige gäller skolplikt. Den ska vara överordnad religiösa traditioner. Den ska vara överordnad islam. Det måste bli tydligare. Idag är det inte tydligt.
– Vi har religionsfrihet i Sverige, men religionsfrihet innebär inte att svenska förskolor och skolor ska islamiseras och att barnen ska tvingas följa islamiska traditioner, avslutar han.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.