Socialdemokraternas mediebolag anklagas för hemlig datainsamling mot ungdomar

Enligt Aftonbladets granskning har AiP Media i över ett år samlat in data som profilerar besökares politiska intressen – och särskilt riktat in sig på unga internetanvändare.
Socialdemokraternas mediebolag anklagas för hemlig datainsamling mot ungdomar
Foto: SPA
Publicerad den

Det socialdemokratiskt helägda bolaget Aktuellt i Politiken (AiP Media) har avslöjats med att driva ett nätverk av konton och sajter som syftar till att påverka opinionen utan att tydligt visa vilken aktör som står bakom budskapen.

Nu har Aftonbladet Kultur gjort ännu en upptäckt om bolaget. AiP Media samlar in information om besökare utan medgivande på ett sätt som bryter mot dataskyddsregler – och riktar i vissa fall in sig mot ungdomar.

Politikkollen, en av AiP Media:s sajter.
Politikkollen, en av AiP Media:s sajter.Foto: Skärmdump

AiP:s datainsamlande verksamhet bryter enligt Aftonbladet mot både Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) riktlinjer och EU:s dataskyddsförordning.

Genom sajter som "politikkollen.se" och schyst.social har bolaget riktat in sig specifikt mot ungdomar. IP-adresser används för att kartlägga och profilera besökare utifrån politisk åskådning.

Datainsamlingen har enligt granskningen pågått i över ett år och används bland annat till annonskonton på Snapchat, en plattform som primärt används av unga.

Aftonbladet skriver att insamlingen av data "startar direkt när sidan laddas in, detta innan användaren godkänt cookies eller integritetspolicy". De uppger även att data verkar delas till tredje part i USA, vilket enligt Aftonbladet kan vara ett potentiellt lagbrott.

I AiP:s policy framgår det att man är medveten om att datainsamlingen kräver samtycke.

När Aftonbladet försökte nå Daniel Färm, vd, avbröt han samtalet och begärde frågor över mejl.

Bolagets ansvarige utgivare Karl Anders Lindahl hävdar att han inte var medveten om att insamlingen gick igång innan medgivandet.

"Schyst", ännu ett konto drivet av AiP Media.
"Schyst", ännu ett konto drivet av AiP Media.Foto: Skärmdump
Ett inlägg på AiP-kontona "javla_uland" och Morgontidningen.
Ett inlägg på AiP-kontona "javla_uland" och Morgontidningen.Foto: Instagram

Efter den tidigare granskningen från TV4 Nyheterna hävdar AiP Media att de förändrat sina rutiner. Bolaget hävdar nu att konton och sajter ska märkas tydligare med avsändare och att det ska framgå tydligare att Socialdemokraterna äger bolaget.

Ett av flera exempel på dessa justeringar är att beskrivningen för Facebook-kontot "Sverige inför verkligheten" den 28 november ändrades från "Finansierat av AiP Media" till "Drivs av AiP Media".

Foto: Skärmdump Facebook

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se