En ny studie visar att svarta personer syns i över hälften av brittiska tv-reklamer – trots att de bara utgör 4 procent av befolkningen..Undersökningen, beställd av Channel 4 och utförd av Tapestry, granskade 500 av de mest visade reklamfilmerna. Samtidigt visade sig äldre, funktionshindrade och gravida vara kraftigt underrepresenterade, rapporterar Daily Mail.Endast 4 % av reklamerna visade personer med funktionsnedsättning. Personer över 70 år fanns med i 2 % och gravida kvinnor i endast 0,1 %.I Sverige har liknande reklamtrender väckt debatt. SIA Glass möttes av kritik för en kampanj med en svart man och en blond kvinna.Riks har tidigare rapporterat om forskning som visar att just par med svarta män och vita kvinnor är kraftigt överrepresenterade i reklam, särskilt i intima sammanhang. Samtidigt har länder som Nigeria förbjudit vita modeller i reklam.Nu visar en ny rapport från Channel 4:s Mirror On The Industry att flera grupper i Storbritannien är kraftigt underrepresenterade i tv-reklamJack Thorne, skapare av Netflix-serien Adolescence, uppmanar branschen till självrannsakan:– Det är en stor skam att reklamindustrin inte ser vad tv-bolagen gör, säger han till The Times.Författarna till studien menar att överrepresentationen handlar om att "utmana konventionella skönhetsnormer". Som exempel på detta lyfter de upp plus-size-modeller och svarta. Studien konstaterar även att gravida personer förekommer i bara 0,1 % av reklamerna och funktionshindrade i endast 4 % jämfört med 17,8 % i befolkningen..Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.