Svenskarna bombarderas av reklamkampanjer med vita kvinnor och svarta män – kritik avfärdas som extremism

"De får gärna bojkotta", svarar SIA när deras rasreklamer kritiseras. Samtidigt har länder som Nigeria totalförbjudit vita personer i sina reklamer – utan att avfärdas som extremister.
Svenskarna bombarderas av reklamkampanjer med vita kvinnor och svarta män – kritik avfärdas som extremism
Foto: SIA (t.v.), Erica To (t.h)
Publicerad den

Sia Glass nya sommarkampanj har väckt starka reaktioner. Bilden av en svart man, en blond kvinna och deras barn möts av kritik på sociala medier, där företaget anklagas för att vara woke.

Men vd Stefan Carlsson slår tillbaka.
– De får gärna bojkotta, säger han till Hallands Nyheter och kallar kritikerna för extremister.
– Har vi konsumenter som inte tycker det är okej, då tror jag vi kan vara utan de konsumenterna.

Enligt Carlsson speglar kampanjen verkligheten i dagens Sverige, där "svenskar, invandrare och andra generationens invandrare" är självklara målgrupper.
– Vi står för jämlikhet och social hållbarhet. Det är vår grundidé i hela verksamheten.

Vita kvinnor och svarta män – överrepresenterade i "intima" annonser

Studier visar att bland reklamer föreställande par mellan människor av olika ras eller etnicitet är konstellationen vit kvinna och svart man signifikant överrepresenterad.

En empirisk studie av 208 magasinannonser i Kanada mellan 2021 och 2024 visade att 12 annonser föreställde par med en vit och en icke-vit person i situationer där "intim beröring" förekom. Tio av paren (83%) föreställde en vit kvinna som partner. Fem av dessa tolv par bestod av en svart och en vit person – och i fyra av dessa fem fall var det en svart man tillsammans med en vit kvinna.

I allmänhet visade studien på en stor överrepresentation av par med olika etnicitet i reklamer. Studien räknade med att 7,3 procent av Kanadas par har olika etnicitet, men frekvensen av sådana par i reklamer är hela 13,5  procent – särskilt i scener där de äter, tränar, kopplar av eller är romantiska tillsammans. Studien drog slutsatsen att "representationen av interrasiella par, både samkönade och olikkönade, var högre än andelen som rapporterades i Kanada år 2021" och att "interrasiella par där den vita partnern var kvinna förekom betydligt oftare än de där den vita partnern var man".

Detta tyder på att kombinationen vit kvinna + svart man är påfallande vanlig i media. Enligt den amerikanske professorn Jason Johnson föreställer hela 70 procent av reklamkampanjer med par av olika etnicitet vita män och svarta kvinnor. Detta sa han i en intervju med Voice of America.

"I den här annonsen lutar sig den vita kvinnan mot den svarta mannen och rör vid honom på ett suggestivt sätt", enligt studien.
"I den här annonsen lutar sig den vita kvinnan mot den svarta mannen och rör vid honom på ett suggestivt sätt", enligt studien.Evolving social values: Intersectional Analysis of Same-sex and Interracial Couples in Magazine Advertisements, Författare: Erica To

Nigeria har totalförbjudit vita människor i sina annonser

Samtidigt har vissa stater vidtagit skarpa åtgärder mot utländsk påverkan inom reklambranschen. Den första oktober 2022 förbjöds utländska modeller och uppläsare från att användas i reklamer i Nigeria. Motiveringen var dels att utveckla landets talangbas inom reklambranschen, men också att motverka utländskt inflytande.

I en intervju med The Times sa Steve Babaeko, ordförande för Association of Advertising Agencies of Nigeria:

– För 10 till 20 år sedan, om du tittade på reklamerna, skulle jag säga att det var nästan 50-50 när det gällde utländska ansikten, och alla uppläsare hade brittisk brytning.

Han tillade:

– Jag tror att lagen bara hinner ikapp den nationella känslan. Folk säger: Vi är runt 200 miljoner människor. Menar ni på allvar att ni inte kan hitta inhemska modeller till den här reklamen?

Foto: Courtesy Jones Advertising/Jim Linna Photography 2020

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se