Så snålas det på vinterväghållningen

Snöröjningsentreprenör: ”Salta mycket och sällan, så behöver vi inte ploga”
E4 norr om Tönnebro i södra Hälsingland. Bilden tagen av lastbilsförare den 20 november vid ca 11-tiden.
E4 norr om Tönnebro i södra Hälsingland. Bilden tagen av lastbilsförare den 20 november vid ca 11-tiden.Foto: Privat
Publicerad den
SD-riksdagsledamoten Thomas Morells sammanställning av synpunkter från personer som är eller varit verksamma inom vinterväghållningen.
SD-riksdagsledamoten Thomas Morells sammanställning av synpunkter från personer som är eller varit verksamma inom vinterväghållningen.Thomas Morell

Riksdagsledamoten Thomas Morell (SD) bad ett antal väghållningsarbetare hur de ser på möjligheterna att snöröja till en rimlig standard.

Vi har tagit del av svaren.

I början av november skickade Thomas Morell (SD), vice ordförande i riksdagens trafikutskott, ut en förfrågan på sociala medier där han bad folk som jobbar med väghållning med synpunkter på hur de ser på möjligheterna att hålla snöröjningen på en rimlig nivå.

Nu har Thomas Morell sammanställt svaren, och det är bitvis dyster läsning:

– Sammanfattningsvis kan sägas att det är uppenbara problem med den form av upphandling som nu sker av plogning och halkbekämpning. Många åkerier har helt enkelt avslutat sitt uppdrag utan att förnya kontrakten, det är helt enkelt inte lönsamt att utföra uppdragen, summerar Thomas Morell enkätsvaren.

Så här svarar väghållarna

Vi har publicerat några av enkätsvaren här under, och vi har valt ut de svar och delar av svar med tydligast kritik eller synpunkter.

Entreprenör:

Vägklass 3 – Salta mycket och sällan så behöver vi inte ploga, för vi har så dåligt betalt. Vägklass 4 – Ploga på första snöflingan vi tjänar pengar då. Kör helst 5 plogvarv på 5 cm.

Sanda en klass 4-väg är dåligt, för då går vi minus. Vi eller allmänheten måste verkligen bråka med beställaren för att få sand på klass 4 vägar.

Klass 5-vägar – ploga aldrig, de förlorar vi pengar på. Försök sanda bort 2 dm snö, de har vi betalt för. Ska vi verkligen Sanda klass 5 som är så lågt trafikerad varje dag? Ja de tjänar vi pengar på, men klass 4-vägarna då? Där går vi minus på sandning, så dom får köra saktare.

När det gäller mindre vägnätet (sandning) så är det tydligt synbart att det sandas för lite och för sent, oftast inträder halkan direkt i samband med plogning och temperatur runt nollan. Men halkbekämpning utförs oftast dygnet efter. Sandning borde gå att få kortare åtgärdstid på. Men det kräver att entreprenören får betalt för sanden och saltet av Trafikverket! Om dom går ”back” kommer det alltid snålas på både salt och sand! (fel i upphandlingskriterierna)."

F.d vägmästare:

"Det finns många parametrar som gör att det inte fungerar som det borde idag. En är Trafikverkets betalningsmodell där underentreprenörer inte blir utkallade förrän plåtvägmästaren indikerar halka, trots att det finns angivna friktionsvärden som inte får underskridas.

Detta accepteras av driftledare utan att utdöma viten, så pengarna går rakt in i entreprenörens ficka trots att det också är angivet i standardbeskrivningen att förebyggande åtgärder krävs. Detta då det är jobbigt att ta striden vid byggmöten när entreprenören sitter med en entreprenadjurist vid sidan som bestrider alla klagomål."

Entreprenör:

Kort och gott ligger grundproblematiken i Trafikverkets ersättningssystem Väders. Man skjuter ut risken till entreprenören vilket skapar otrygghet och taktisk prissättning. Trafikverket plockar även bort väderstationer ur ersättningsunderlaget i väders då de ger för många varsel. Bara en sån sak bidrar till olyckor för att entreprenören inte vet om den får betalt.

Entreprenör:

Om det snöar i skrivande stund (Söndagkväll kl. 22.00) och våra kunder kallar ut oss imorgon bitti (Måndag) så vet dom i bästa fall på (tisdag eller onsdag) om dom får betalt för snösvängen.

Min fråga till dej och resten av världen: Vad tror ni händer? Klart att dom väntar med utkallning tills dom är säkra på att få betalt. Våra driftentreprenörer har missbrukat sitt förtroende och uppdrag i tidigare kontrakt för att överproducera och blåsa Trafikverket på pengar (Våra skattemedel) för egen vinst.

Detta har gjort att Trafikverket har försökt att stänga den möjligheten, med all rätt. Det är bara det att dom som får sitta emellan är sista länken i kedjan, vi åkare har haft svårt att få eller i min värld ta betalt för våra tjänster. Som läget är på väldigt många driftområden så har åkarna/chaufförerna sämre villkor än bärplockarna från Thailand.

Väghållningsförare:

Tycker att det är förkastligt, dåliga plogar och utrustning och hela tiden spara in pengar på bekostnad av befolkningen som drabbas.”

Fd åkare, väghållningsentreporenör, konsult mm:

Trafikverket har gjort ett betalsystem som uppmuntrar till att hålla igen och hoppas på betalning ändå, snacka om dumt.

Nu har då Trafikverket i nya upphandlingar som ligger ute nu satt takpriser på väldigt mycket. De är då satta så att det inte går att få ekonomin till att fungera. Sand 250 kr/ton, Salt 1 000 kr/ton, plogbil 1 400kr/timme. Inget av det går ihop med följd att det ska ”stjälas” tillbaka på annat ställe.

Thomas Morell har en lång yrkesbakgrund i transportbranschen och har även jobbat som bland annat bilinspektör vid trafikpolisen och på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag som yrkestrafik-sakkunnig och som regionchef.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se