
Jimmie Åkesson lyfte de sänkta bränslepriserna under sitt årliga vårtal i Stockholm i lördags.
Det blev även ett hett ämne i söndagens partiledardebatt.
En transportföretagare som Riks har pratat med berättar att han var tvungen att höja priserna för att få det att gå ihop när dieselpriset låg på över 28 kronor litern 2022.
– Bara det med reduktionsplikten gjorde att dieseln sänktes med fyra kronor, säger han till Riks.
Jimmie Åkesson sa i sitt vårtal att om de inte kämpat på allvar "med näbbar och klor" för att få ner drivmedelspriserna, så hade matpriserna varit ännu högre idag än vad de är.
– Se på bränslepriserna, i oktober 2022 då slog dieselpriser i Sverige alla tiders rekord. Det kostade över 28,50 litern. Det var tre-fyra dagar innan vi presenterade Tidöavtalet, sa han och fortsatte:
– På valborgsmässoafton kunde man hitta diesel i Småland för 14,69 kronor. Det är ju helt magiskt!
"ALLA FRAKTKOSTNADER ÖKADE"
En person som har ett företag inom transportbranschen uppger till Riks att prissänkningarna på diesel har betytt mycket.
Han berättar att han var tvungen att höja priserna kraftigt för att få verksamheten att gå runt, när dieseln låg på så höga toppnivåer 2022.
– Alla fraktkostnader ökade när dieselpriset låg över 28 kronor litern. I dag är det runt 15 liter, vilket innebär nästan halva priset av vad det låg då, säger han till Riks.
SÄNKTES MED ÖVER FYRA KRONOR
Regeringen med stöd av SD beslutade den 12 oktober 2023 om att sänka reduktionsplikten, vilket trädde i kraft den 1 januari 2024.
Då sänktes dieselpriset med över fyra kronor, som en direkt följd av att reduktionsplikten sänktes markant från 30,5 procent till 6 procent.
OKQ8:s dieselpriser gick exempelvis då ner med 4,39 kronor per liter, rapporterade SVT då, vilket då innebar ett pris på runt 18 kronor per liter.
– Det var ju även Ukraina-kriget, men bara det med reduktionsplikten gjorde att dieseln sänktes med fyra kronor, säger företagaren.
– Miljöpartiet har gjort så mycket dumt.
SKILLNAD PÅ 42 KRONOR MILEN
Den senaste tiden har även oljepriserna gått ner, vilket har lett till ännu lägre priser.
Transportföretagaren säger att om man räknar låg milsförbrukning på en långtradare – tre liter milen – och man kör sju-åtta mil i timmen och på en körtid på tio timmar, så handlar det om en skillnad på 42 kronor milen.
– Det är i bästa fall, men då går den också billigt om den bara drar tre liter. Det finns lastbilar som tar fem liter milen, säger han.
Hur drabbade de höga dieselpriserna dig?
– Jag var tvungen att höja priserna för att få det att gå runt. Och det drabbade ju i slutändan konsumenterna eftersom mina kunder i sin tur var tvungen att höja sina priser. Det blir kaka på kaka.
– Och det här drabbar även matpriserna, när du bygger, bussar, taxi – allting!
– Man måste ha mer betalt för att köra och det blir att höja sin milersättning. Det är som en spiral uppåt.
"HALVA PRISET FÖR EN ÅKARE"
Han säger också att många gånger har man fasta priser i avtal men inte någon bränsleklausul.
– Då kan man inte ens höja, men jag sa till kunderna att det här går inte. Och det var lätt att övertyga kunderna att man var tvungen att höja.
Företagaren berättar att de hade en kreditgräns på 20 000, men att han sedan fick höja krediten om och om igen.
– Till slut låg den på 80 000, men ändå tog krediten slut vissa månader.
Fanns det tankar på att lägga ner?
– Inte att lägga ner men det var mest fokus på att få upp priserna för att täcka upp kostnaderna. Jag blev väldigt noga att ta betalt och att snabbt fakturera när det blev så mycket pengar som låg ute.
Vad innebär det att dieselpriserna har sjunkit?
– Det betyder jättemycket. Jag skulle tro att det blir nästan halva priset för en åkare som tidigare gjorde av med 100 000 i månaden på diesel, nu blir det nästan bara 50 000 i stället.
Bränslepriser är så avgörande för att samhället ska fungera, fortsätter han:
– Allting går på landsväg eller järnväg, och det mesta på landsväg i slutet ut till konsument, säger han och tillägger:
– Det går inga tåg till Coop inte.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.