Kartläggning: Tyst från public service och TT vid lansering av Henrik Jönssons 100 procent – Magda Gad lyfts fram

Kartläggning: Tyst från public service och TT vid lansering av Henrik Jönssons 100 procent – Magda Gad lyfts fram
Publicerad den

SVT, SR och även nyhetsbyrån TT rapporterar om Magda Gads mediesatsning.

Den lyfts exempelvis av TT i en notis den 15 juli, som fått stor spridning i flera medier.

Även Sveriges Radio har återkommande rapporterat om det.

Men när Riks lanserades – och nu Henrik Jönssons "100 procent" – ser bilden annorlunda ut.

När Riks lanserades för fem år sedan var det tyst i ledet. Nu råder återigen tystnad inför att Henrik Jönsson i lördags gick ut med sin satsning "100 procent".

På söndagen, dagen efter lanseringen av Henrik Jönssons "100 procent", finns det en artikel publicerad i Expressen och en i tidningen Fokus om satsningen. Båda är daterade den 21 november. Även Omni har gjort en rewrite på Expressens artikel.

Trots att Magda Gads satsning bara befinner sig på idéstadiet, lyfte TT det i sin nyhetsbevakning redan i somras:

I en TT-notis gick det att läsa den 15 juli i år, med hänvisning till en artikel i DN:

"Den tidigare krigskorrespondenten Magda Gad ska starta en egen tidning som får namnet Gad. Tidningen, som kommer att ligga på en sajt och finansieras av prenumerationer, ska att bestå av nyheter, analyser och opinionstexter".

TT: "Gad lanseras i höst"

TT fortsätter texten med ett citat från Magda Gad:

– När vi i framtiden får frågan vad vi gjorde när världen blev osäkrare, folkmordsexperter och organisationer slog fast att det pågår ett folkmord i Gaza och forskare varnade för att förutsättningarna för mänskligt liv på jorden är på väg att förstöras – då kommer vi kunna säga att vi gjorde allt vi kunde för att stå upp för alla människors rätt till liv och rättvisa, skriver Magda Gad i ett uttalande till DN".

TT fortsätter texten med att skriva att "Gad lanseras i höst".

Notisen har spridits brett i riksmedier såväl som i lokaltidningar, bland annat i GP och i Aftonbladet.

"Under radarn"

När Riks, då under SD:s flagg, drog igång sina sändningar den 17 november 2020 såg det annorlunda ut.

"Under radarn smyger Sverigedemokraterna i gång en tv-kanal framför näsan på det 'hemliga medieprojektet' Bulletin..", skriver Dagens opinion den 18 november 2020.

Från många etablerade medier gjordes en styvmoderlig nyhetsvärdering av händelsen.

Riks går igenom nyhetsflödet om Youtubekanalen strax före lanseringen och ett halvår efter den - med tidsramen den 1 september 2020 till den 17 maj 2021.

SvD och Resumé

Tidningen Resumé skrev en artikel med rubriken "SD växlar upp sin digitala strategi – sjösätter nytt tv-projekt" den 19 november 2020, strax efter att Riks börjat sända de första programmen.

Aftonbladets skribent Mathias Wåg skrev den 8 december 2020 en text med rubriken "Ytterhögerns nästa strid: mot mediehusen".

"Sverigedemokraterna smög i mitten av november i gång sin nya mediesatsning, tv-studion Riksstudios som ska ge korta kommentarer till de senaste nyheterna ur en konservativ synvinkel", står att läsa i texten.

SvD skriver om Riks den 17 januari 2021 med rubriken:"Utan filter: SD storsatsar på konservativ tv-kanal".

Expressen, DN och Dagens ETC skriver om Riks i februari 2021 - då inte bara en rak nyhetstext om själva händelsen, utan med en mer kritisk blick på kanalen.

SVT: "Aldrig stött på något liknande"

Den 31 mars rapporterar SVT om Riks, i form av att SVT-reportern Pontus Mattson får uttala sig om Riks engelskspråkiga satsning "Let's talk about it".

Rubriken lyder: "SVT:s reporter om SD-satsningen: ”Aldrig stött på något liknande”.

SVT använder ord som "SD:s nya tv-satstning på Youtube". Här nämns också att det visas i "SD:s Youtubekanal Riks".

– Genom att beskriva problem i Sverige och lyfta upp dem i utlandet så vill man få tryck från utländska väljare om att saker inte står rätt till. Då kan det också bli enklare för svenska väljare att rösta på Sverigedemokraterna, säger Pontus Mattsson, inrikespolitisk reporter i en artikel, publicerad samma dag.

– Det här är nyheter som är vinklade utifrån ett Sverigedemokratiskt perspektiv och partiets syn på tillvaron.

Nyheten om Riks satsning på "Let's talk about it" lyfts även i andra medier, som Dagens Opinion, Expressen och Gefle Dagblad.

TT skriver om försäljningen

Sveriges Radio gör en rapportering om en försäljning av Riks den 5 juni 2023.

Rubriken löd "SD-kanalen för dyr för partiet – planerar att sälja Riks". Artikeln hade länk till Aftonbladet, som först berättade om det.

Den 21 juni 2023 hoppar även TT på tåget, då efter den raka nyheten om beslutet att SD ska sälja Riks. Rubriken lyder "SD och Riks går skilda vägar", och publicerades bland annat i Aftonbladet, som först hade nyheten.

"Sverigedemokraterna bryter med youtubekanalen Riks och sajten Samtiden. Beslutet togs på ett partistyrelsemöte i måndags, rapporterar Aftonbladet", står att läsa i TT:s ingress.

Gad får medieutrymme i SR

Magda Gad får däremot stort utrymme i medier efter att det i somras står klart att hon planerar att lansera sin satsning Gad.

När Edgar Mannheimer utses till kulturchef på Gad, kommer exempelvis ett nyhetsinslag på SR den 16 juli.

Rubriken lyder:

"Han blir kulturchef på nya tidningen GAD – vill ge fler perspektiv"

"Mannheimer menar att svenska medier saknar tillräcklig bevakning av kultur från andra delar av världen och vill motverka fördomar och självcensur", står att läsa.

Gad: Lyfta fram nya perspektiv

Den 19 september kommer vändningen om Mannheimer - han blir inte längre kulturchef:

"Vändningen: Edgar Mannheimer lämnar tidningen GAD". Även denna gång är det SR som hoppar på bollen.

Den 26 juli rapporterar Sveriges Radio ånyo om satsningen, denna gång är det P4 Dalarna som lyfter hennes planer på en egen nyhetssajt.

"Fokus kommer att ligga på att fånga upp berättelser som traditionell media missar i krigsrapportering, enligt henne. Hon tror att hon kan göra unika analyser och lyfta fram nya perspektiv", skriver kanalen i anslutning till inslaget.

– Jag har ju jobbat i nästan alla krig, i vår tid, säger hon.

Den 9 augusti kom ämnet även upp i Medierna i P1, vilket i sig inte är konstigt eftersom dess rapportering handlar om mediebranschen.

"Om Magda Gads Gaza-upprop och Gads tidning Gad", lyder rubriken.

Dagens media

Även i Dagens Media lyfts hennes satsning upp i ett flertal artiklar.

Den 14 juli står att läsa rubriken "DN-profilen går till GAD – och sågar de etablerade mediernas 'svek'”.

Artikeln belyser att DN-reportern Alexandra Urisman Otto blir ny redaktionschef på Gad.

"Samtidigt kritiserar hon de etablerade mediernas 'svek' när det gäller klimatjournalistiken och bevakningen av Gaza-kriget", står att läsa i ingressen.

Hon menar:

”Vi har misslyckats med att skildra världen i dess mest avgörande skeden".

Saknar ansvarig utgivare

Den 7 augusti var det dags igen.

"Magda Gad blir chefredaktör – men ansvarig utgivare saknas ännu oklart. Enligt Mediemyndigheten finns ingen sådan ännu registrerad", konstaterar tidningen i artikeln.

Tidningen gör värderingen att det är en nyhet, och artikeln publiceras med rubriken:

"Så blir Magda Gads nya mediesatsning: 'Ska bli större än SvD'".

Gad: "Tror det är rasism"

Den 11 augusti skriver Journalisten en av artiklarna om satsningen.

"Magda Gad blir chefredaktör för den digitala tidningen Gad, som kommer att fokusera på att bevaka geopolitik och klimatfrågor", står att läsa i den.

Där länkas till SvD, som gjort en längre intervju med Magda Gad, med rubriken:

"Gad: 'Ett systemfel – tror det är rasism'".

Gads mediesatsning får ett namn

Den 4 november skriver Dagens media ånyo om satsningen. Denna gång lyder rubriken:

"Magda Gads mediesatsning har fått ett namn – och den ska finansieraras med crowdfunding"

Redan dagen därpå får vi läsa i en ny artikel att "Bidragen strömmar in till Magda Gads nya plattform".

"Magda Gad, känd för sina utrikesreportage, presenterade nyligen sin satsning på en egen medieplattform – Gad World. Plattformen ska enligt Gad vara 'orädd och oberoende', och finansieras helt genom crowdfunding", står att läsa i artikeln.

"Utan västerländskt filter"

Även Journalisten lyfter den nyheten.

I ett inlägg på Journalistens Facebook-sida den 4 november lyfts hennes crowdfunding:

"Magda Gads medieplattform ska heta Gad World", börjar det långa inlägget i samband med artikeln.

"Någon sajt finns inte ännu men den första reportageresan är igång. Projektets sajt kommer att lanseras när hon är tillbaka från Tchad".

Därefter återges ett långt citat från Magda Gad:

"Det här är precis den typ av resa som definierar vad Gad World ska göra: Vi tar oss till platser dit andra inte åker, och lyfter perpsektiv som andra inte visar. Vi pratar inte om människor utan med dem, och reducerar dem aldrig till siffror. Vi mänskliggör dem som avhumaniserats, och skildrar världen utan västerländskt filter".

Journalisten: Gad ber om finansiering

Tidningen Journalisten avslutar sitt inlägg med orden:

"Magda Gad ber följare och läsare att gå in och finansiera Gad World".

I inlägget länkas artikeln med rubriken: "Magda Gad lanserar Gad World – ber om läsardonationer".

Där konstateras också att 34 200 kronor från 103 personer kommit in via GoFundMe.

"Gör sig av med Riks"

Att branschmedier skriver om medier hör till jobbet. Men hur ser det då ut med högersatsningarna?

Dagens media skrev om Riks exempelvis när kanalen skulle säljas.

Artikeln som har rubriken "Klart: Sverigedemokraterna gör sig av med Riks", är publicerad den 21 juni 2023.

Det får vi även läsa dagen därpå i Journalisten.

Båda är rewrites från Aftonbladets artikel.

Tunga profiler

Bulletin och Kvartal startades av tunga profiler redan inne i värmen och etablerade inom mediebranschen, vilket inte var fallet för Riks, som startades av SD, eller för Henrik Jönsson.

Dagens media, Resumé och även Journalisten lyfte upp de båda satsningarna Kvartal och Bulletin i samband med lanseringarna.

"Hemligt medieprojekt"

Expressen var först med att avslöja satsningen av Bulletin den 3 november 2020 med rubriken: "Högerprofiler rekryterade till hemligt medieprojekt".

Journalisten följde upp det den 10 december 2020 med en intervju med den dåvarande chefredaktören Paulina Neuding, som slog tillbaka mot att det skulle handla om "en högersajt".

Den 22 december 2020 skriver Dagens media: "Nu är Bulletin live - så blir högersajten".

Resumé skrev bland annat om Kvartal den 26 oktober 2017 och den 10 november 2017 - samma dag som Kvartal sände sin första fredagsintervju.

Den 9 oktober 2021 intervjuvar också tidningen Resumé SD om kanalen Riks.

SVT rapporterade också

Även SVT lyfter Bulletin i samband med lanseringen.

Den 19 december 2020 rapporterar SVT Kultur om sajten under rubriken "Opinionsbildare från höger och vänster satsar på journalistik".

Men där lägger SVT även in att det även sker mediesatsningar på vänsterflanken.

– Medielandskapet håller på att bli mer polariserat, säger Olle Lidbom, medieanalytiker, till SVT.

SVT: "En låtsastidning"

SVT Kulturs Per Andersson gjorde den 25 februari 2021 en analys av Bulletin med rubriken "Bulletin liknar en låtsastidning gjord av en skolklass”.

Den 22 mars var han igång igen, denna gång med rubriken: "Vad händer med systemkritiken när Bulletin faller platt?".

Samma dag publicerade SVT en sammanfattning över bråken på Bulletin de första tre månaderna.

SVT skriver också bland annat den 26 februari 2019 om rekryteringar till Kvartal.

Irena Pozars kvinnosatsning

En annan medieprofil som nu startar en ny nyhetstjänst är Irena Pozar, senast chefredaktör på Veckorevyn.

Dagens media rapporterade den 16 september att Bonnier nyligen avslutat samarbetet med henne.

Bara veckor tidigare, den 25 augusti, hade samma tidning rapporterat om hennes nya satsning "en nyhetstjänst för nyhetsundvikande kvinnor".

Rubriken lydde: "Irena Pozar startar nyhetstjänst – för kvinnor".

Även tidningen Journalisten tog upp det samma datum.

"Nyhetsundvikande kvinnor"

Hennes satsning lyfts även upp i DN, som den 13 oktober har intervjuat henne om satsningen mot "nyhetsundvikande kvinnor" - nyhetsbrevet "Hint".

Till tidningen säger hon att unga män också är nyhetsundvikande, men inte alls i samma utsträckning.

– Till exempel är de intresserade av ekonomi, vilket gör att de automatiskt är intresserade av världsläget, Trump, kriget i Ukraina, eftersom det påverkar börsen och i förlängningen den privata ekonomin. Här har medier varit bättre på att beskriva hur allt hänger ihop, säger hon.

Inbjuden till Publicistklubben

Även SvD har nyligen tagit upp det, men då i samband med att Publicistklubben bjudit in henne för att prata om de nya medieaktörerna.

Där var även bland andra Ivar Arpi (Rak höger) och Kvartals chefredaktör Jörgen Huitfeldt med.

Hon var också gäst i Sveriges Radios Förmiddag i P1 den 21 oktober, där programmet ställde frågan: Varför är många trötta på nyheter?

Pozar: "Det är val nästa år"

Där berättar hon att de har lanserat en daglig nyhetstjänst som heter "Hint".

– Det går ut på att väldigt tydligt välja ut tre toppnyheter och leverera det till följares inbox, säger hon i programmet.

– Tanken där har dels varit att göra den här sållningen åt målgruppen kvinnor, som vi primärt vänder oss till.

Toppnyheterna ska handla om frågor som berör kvinnor på olika sätt, enligt Irena Pozar.

– Jag tänker väl att det påverkar våra liv att vi inte har den information vi behöver när vi ska gå och rösta till exempel, det är val nästa år, säger hon.

Riks söker SVT, SR och TT för en kommentar.

Swebb-tv

I december 2020 stängde Youtube ner kanalen Swebb-tv, en nyhet som lyftes upp av bland annat SVT och DN.

Nyligen släpptes kanalen fram igen, vilket Riks har rapporterat om.

Den nyheten är också något som Riks inte hittar i gammelmedier till dags dato.

– Nu är SVT avslöjade som fulklippare när det gäller Trump och jag skulle vilja påstå att de är fulvinklare även när det gäller Swebb-tv, sa chefredaktör Mikael Willgert till Riks.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se