
EU har sedan länge ambitionen att öka återvinningen och återanvändningen av material och delar från våra bilar och i juli 2023 presenterade EU-kommissionen förslaget till en ny förordning om hur uttjänta fordon (som på EU-språk kallas end of life vehicles, ELV) ska hanteras framöver.
Kärnan i EU:s ELV-förslag var att bilar som av myndigheterna bedömts som uttjänta i första hand ska skrotas. Förslagets definition av ”uttjänt fordon” var dock så snäv att det skulle riskera att göra det svårt eller omöjligt för veteranbilägaren att själv ta hand om sin bil, oavsett om det är en entusiast-, tävlings- eller äldre bruksbil.
De värsta avarterna bortslipade
I juli godkände EU-parlamentet ett förändrat ELV-förslag som bland annat innehöll flera undantag för historiska fordon efter diskussioner med bland andra Motorhistoriska Riksförbundet i Sverige.
Några av de viktigaste förändringarna som gjorts i förslaget är att det ska vara upp till bilägaren att bestämma om bilen ska skrotas eller repareras och att även bilar som ännu inte hunnit bli ”historiska” utan bara är att anse som historiskt eller kulturellt intressanta och därför får undantas från kraven i ELV-förslaget.
Skärpt kontrollbesiktning
EU:s förslag till ny förordning om veteranfordon är dock inte den enda käppen i hjulet just nu för veteranbilägare. I Sverige vill Transportstyrelsen att även bilar som är 50 år eller äldre ska tvingas till kontrollbesiktning. Idag omfattar kontrollbesiktningstvånget enbart bilar som är upp till 49 år gamla, samtidigt som bilar som är 30 år eller äldre bara behöver kontrollbesiktas varannat år.
Transportstyrelsens förslag till ändrade kontrollbesiktningsregler är just nu ute på remiss och myndigheten tror att de nya reglerna kommer kunna införas under första halvan av 2026.
EU:s förslag till ny ELV-förordning väntas antas av EU-parlamentet senare i september.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.