
Sveriges Ingenjörer visar i en ny rapport att antalet svenska doktorander inom teknikområdet har minskat med hela 36 procent sedan 2010. Samma tendens finns inom alla vetenskapsområden, men det är tydligast inom teknik.
Detta beror antagligen till stor del på att unga svenskar har trängts undan från våra doktorandutbildningar av doktorander från andra länder. Våra universitet har nämligen velat ”internationalisera” sin verksamhet.
En doktorandutbildning ska leda till en forskarkarriär. Det är våra doktorander som ska bli våra framtida universitetslärare och forskare. Dessutom kräver avancerade utvecklingsarbeten inom industri och medicin ofta doktorandutbildning. I och med att våra universitet medvetet har utlyst doktorandtjänster internationellt med syfte att locka internationella talanger har det blivit allt svårare för unga svenskar att få dessa tjänster. Konkurrensen har helt enkelt breddats. Och effekten har naturligtvis blivit att vi har allt färre unga svenskar på våra forskarutbildningar.
Vad som också framgår i rapporten är att många av de utländska doktorander som genomgår en svensk forskarutbildning sedan lämnar Sverige och att Sverige därmed alltså investerar offentliga medel i andra länders framtida forskning. Vi utbildar – för dyra pengar – forskare åt andra länder. Dessutom har vi en anmärkningsvärd hög andel doktorander inom de tekniska vetenskaperna som kommer från Kina, Ryssland och Iran. Tre av tio tekniska doktorander kommer från något av dessa länder.
Undertecknad har tidigare varnat för den här utvecklingen i olika inslag på Riks Youtube-kanal. Den högkvalificerade arbetskraftsinvandringen och internationaliseringen av våra universitet är ett rent självskadebeteende. Vi utarmar vår egen kompetens.
Göteborgspostens ledarskribent Håkan Boström var också inne på ämnet när han alldeles nyligen kritiserade vår svenska högskolepolitik. Vänsterideologiska mantran och naiva föreställningar om värdet av internationalisering gör Sverige svagare som kunskapsnation.
Sverige behöver vakna upp från det nyliberala och globalistiska snömoset. Det gäller invandring och arbetskraftsinvandring, men det gäller också högskolepolitiken. Vi ska inte utbilda Irans och Kinas tekniska eliter. Vi ska heller inte göra oss än mer sårbara för främmande makt genom att skapa utländska eliter i Sverige som inte är lojala med Sverige.
Däremot ska vi satsa på att utveckla vår egen kompetens. Svenska universitet åt svenska ungdomar! Svensk utbildning för en svensk framtid!
Vi behöver en nationalistisk högskolepolitik.
Richard Sörman, politisk redaktör och ansvarig utgivare på Riks
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.