Här blir det pannkaka när modern stadsplanering får fritt spelrum

Mera genomtänkt när Kirunas första stadsplan ritades för 125 år sedan
Kirunas nya stadskärna, som fortfarande är under uppbyggnad och byggt enligt gängse populära modell i Sverige med slutna gator dragna i rätlinjigt rutnätsmönster med höga hus och tätt mellan husen.
Kirunas nya stadskärna, som fortfarande är under uppbyggnad och byggt enligt gängse populära modell i Sverige med slutna gator dragna i rätlinjigt rutnätsmönster med höga hus och tätt mellan husen.Foto: Göteborgs universitet
Publicerad den

När Kirunas centrum flyttats har den nya stadskärnan byggs utan hänsyn till det arktiska klimatet.

”Beslutsfattarna har gjort andra prioriteringar”.

Kirunas ursprungliga stadskärna planerades och byggdes upp i början på 1900-talet. Då statliga gruvbolaget LKAB:s gruvdrift successivt närmat sig Kirunas stadskärna blev en flytt av stora delar av staden oundviklig.

Men när den nya stadskärnan planerats visar det sig att man inte tagit hänsyn till det arktiska klimatet i området. Gator och kvarter har byggts enligt dagen populära trend med gatunät i rutnätsmönster, slutna kvarter, höga hus och tätt mellan husen. Något som bidragit till vindtunneleffekter och att solen har svårt att nå ned mellan husen under stora delar av året.

– Beslutsfattarna har inte optimerat stadsklimatet när de planerade för hur staden skulle formas, säger Jennie Sjöholm, bebyggelseantikvarie vid Göteborgs universitet som har följt arbetet med stadsflytten under 25 år, i en artikel på universitets hemsida.

Gamla stadskärnan bättre planerad

När Kiruna stad planerades och byggdes upp under 1900-talets första årtionde togs flera viktiga hänsyn till det arktiska klimatet: Stadskärnan placerades i en södersluttning, gatorna byggdes så att de följde terrängen för att undvika vindtunneleffekter och för att behålla fina vyer för de boende. Ett stort torg eller en stor park valdes bort och stadsplaneraren Per Olof Hallman ritade istället in gröna platser i mindre skala vid gatukorsningarna.

Vid flytten av Kiruna prioriterades också en placering nära befintlig infrastruktur som vägar och ledningsnät, vilket gjorde att den nya stadskärnan förlades till en svacka. Mätningar visar att det vintertid kan vara upp till tio grader kallare i den nya stadskärnan än i den gamla.

Grundläggande misstag

Stadsplanerarna bakom flytten av dagens Kiruna har till och med gjort så grundläggande misstag som att rita in lekplatser och balkonger på norrsidan av vissa kvarter i de nya stadskvarteren.

Beslutsfattarna har gjort andra prioriteringar än att fullt ut värna mikroklimatet i det nya Kiruna. Men delvis handlar det också om okunskap, säger Jennie Sjöholm.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se