
BMW, Mercedes, Volvo – alla har de gemensamt att de de två senaste åren officiellt skrotat planerna på att ställa om till att enbart tillverka och sälja elbilar till Europamarknaden.
Och häromdagen var det den före detta Fiatkoncernen – idag Stellantis – som avslöjar för media att man ger upp sitt tidigare mål om att från och med år 2030 bara sälja elbilar på Europamarknaden. Så sent som 2022 räknade Stellantis med att nå dubblerad vinstmarginal till 2030 genom att skynda på övergången till att enbart tillverka elbilar. Ett mål som man numera helt gett upp.
Vikande elbilsmarknad
Bakgrunden till Stellantis och de andra europeiska biljättarnas omsvängning när det gäller elbilar är att man blivit kappsprungna av verkligheten i form av en efterfrågan på elbilar på EU-marknaden som envist vägrar att lyfta. Med Norge som enda undantag, där elbilsförsäljningen minskat bara marginellt och där andelen elbilar är mycket högre än i EU.
Viktiga orsaker till den svaga eftefrågan på elbilar i Europa är en svag konjunktur med hög inflation samt att elbilarna fortfarande är dyra och att det fortfarande saknas ett marknadssegment med enklare lågpris-elbilar.
De europeiska biltillverkarnas kursändring om elbilar underlättas förstås av att EU:s politiker inte vill slå undan benen för unionens bilindustri och samtidigt vill motverka de kinesiska biltillverkarnas framgångar på Europamarknaden.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.