KAJ i samarbete med "Finlands nationaldryck"

En av reklambilderna med KAJ
En av reklambilderna med KAJ
Publicerad den

KAJ och Hartwall Original Long Drink, ofta kallad Finlands nationaldryck, slår sina påsar ihop för att hylla den finska bastun, skriver Oy Hartwall Ab i ett pressmeddelande.

”Vad kunde vara en mer självklar partner för en dryck som kallas nationaldryck än artister som vårdar en unik finsk identitet med äkthet och personlighet? Och självklart förenar oss den finska bastun – äkta lonkero är ju en given del av bastustunden”, säger Jenni Valtiala, produktchef för lonkero på Hartwall.

”KAJ har gjort den finska bastun till ett fascinerande fenomen även utanför Finlands gränser, och vårt gemensamma mål är att sprida bastuns glädjebudskap. Vi vill också säkerställa att vårt kulturarv inte glider över till svenskarna, utan att sleven hålls stadigt i finska händer”, säger Valtiala skrattande, enligt pressmeddelandet.

Samarbetet kommer att synas bland annat i Original Long Drinks marknadsföring.

SVT gör tummen upp

KAJ är deltagare i Melodifestivalen och Eurovision Song Contest som har många regler att förhålla sig till, men SVT ger grönt ljus och konstaterar att samarbetet inte bryter mot några regler.

– Spontant så skulle jag säga att det inte går över någon gräns. De har ju rätt att göra reklam. Och ja, det är bastu i låten, absolut. Men det finns ju mycket bastu i Finland också, Anders Wistbacka på SVT, till Resume.

Utvecklades för OS i Helsingfors 1952

Gin-baserade Hartwall Original Long Drink, även kallad "Lonkero", utveklades ursprungligen för OS i Helsingfors 1952. Innovationen var uppskattad och drycken fortsatte tillverkas även efteråt.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se