Klädmärke använde attraktiv vit kvinna som modell – amerikanska liberaler rasar mot "nazistpropaganda"

Reklamfilmer med attraktiv vit kvinna upprör vänsterkvinnor i USA – "Bra gener"
Skådespelerskan Sydney Sweeney upprör liberala kvinnor på internet.
Skådespelerskan Sydney Sweeney upprör liberala kvinnor på internet.Faksimil American Eagle/X
Publicerad den

Den amerikanska skådespelerskan Sydney Sweeney och klädmärket American Eagle anklagas nu för rasism och nazism efter en reklamkampanj där man marknadsfört jeans. I en av reklamfilmerna syns Sweeney i sensuell pose iförd denim-kläder, som avslutas med en ordvits om att Sydney Sweeney har “bra jeans” – en ordlek som anspelar på att hon har “bra gener”.

“Gener går i arv från föräldrar till avkomma, och bestämmer ofta drag som hårfärg, personlighet och till och med ögonfärg. Mina jeans är blåa”, säger den blonda och blåögda Sweeney i filmen. 

På sociala medier har reaktionerna varit omfattande på reklamkampanjen. Flera påstår att anspelningarna på gener, tillsammans med faktumet att den 27-åriga Sydney Sweeney är blond och blåögd, i själva verket handlar om att signallera vit makt.

“Bra gener brukade betyda rasrenhet i fascistkretsar och nu är det bara marknadsföring för denim”, säger en upprörd kvinna i en video som fått spridning på X. En annan kallar reklamfilmerna för nazistpropaganda.

En gråtande afroamerikansk kvinna kräver i ett filmklipp att “goda vita” “agerar” mot vad American Eagles reklam innebär.

Andra har kritiserat filmerna för att sexualisera Sydney Sweeney bara för att sälja en produkt.

Bedömningen: woke är på väg ut

Vissa kommentatorer spår att den omtalade jeansreklamen betyder att den vänsterideologiska woke-kulturen håller på att dö ut, och att American Eagles reklamfilm representerar den typ av skönhet som woke-kulturen fördömer.

Fox News-profilen CJ Pearson skriver att upprördheten gentemot filmerna handlar om att de visar en attraktiv vit kvinna, och menar att personerna som kritiserar reklamkampanjen hade stöttat den om American Eagle hade använt sig av en grovt överviktig och icke-binär modell istället.

Sydney Sweeneys reklamer visar också att vithet som något positivt är på väg tillbaka i den amerikanska kulturen, fruktar Hannah Holland, en producent för det amerikanska vänstermediebolaget MSNBC. “Reklamer är alltid en spegel av samhället, och vad de reflekterar är ibland fult och skrämmande”, skriver hon i en krönika.

Varken American Eagle eller Sydney Sweeney har valt att offentligt kommentera uppståndelsen kring reklamerna, skriver Daily Mail. Enligt PR-experten Eric Schiffer kan det skada företagets varumärke hos liberaler, men att det kan vara taktiskt mycket smart för att vinna konservativa konsumenter.

“För konservativa är tystnad inte svaghet, det är en järnsköld mot manipulativa kapningar av narrativet”, säger han till tidningen.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se