Köpa begbil: 30000 kr för ett potentiellt motorras

Hösten närmar sig och det är en tid då många köper eller byter begagnad bil. Men begagnatbilhandeln är full av fallgropar och skojare. Vi har plöjt bilannonser, och valt ut ett av många varnande exempel.
På papperet och på ytan ett begagnatfynd – men om den som köper denna Volvo inte läst in sig ordentligt på när och vilka servicear bilen behöver så riskerar han/hon att få ett motorras på halsen.
På papperet och på ytan ett begagnatfynd – men om den som köper denna Volvo inte läst in sig ordentligt på när och vilka servicear bilen behöver så riskerar han/hon att få ett motorras på halsen.Foto: Pierre Kjellin
Publicerad den
Klisterlappen (längst uppe till vänster i motorrummet) som för experten eller den synnerligen väl påläste bilköparen avslöjar att bilen skulle ha fått en livsviktig service (byte av en viktig drivrem - "kamrem") för nästan 1 år sedan eller senast vid 18000 mil. Av lappen framgår att kamremmen senast byttes för nästan 11 år sedan och att bilen då hade gått ca 18300 mil.
Klisterlappen (längst uppe till vänster i motorrummet) som för experten eller den synnerligen väl påläste bilköparen avslöjar att bilen skulle ha fått en livsviktig service (byte av en viktig drivrem - "kamrem") för nästan 1 år sedan eller senast vid 18000 mil. Av lappen framgår att kamremmen senast byttes för nästan 11 år sedan och att bilen då hade gått ca 18300 mil. Foto: Pierre Kjellin

Hos en typisk begagnatbilhandlare i utkanten av Stockholm – ett litet aktiebolag med ägare med utomeuropeiskt klingande efternamn – hittar vi en bil med till synes föredömlig ägarhistorik; en Volvo V50 från 2011 – en populär modell på sin tid, fortfarande vanlig på vägarna och ett populärt val bland dem som letar en andrabil till hushållet eller en bil till barnet som fått sitt körkort och första jobb.

Vår Volvo har gått som leasing- eller tjänstebil i ett och samma företag i över tio år. En internetsökning visar också att bilen fram till bara härom året servats punktligt enligt tillverkarens instruktioner och att den återkommande gått igenom kontrollbesiktningar utan anmärkning.

Vid en närmare titt på bilen och efter lite efterforskningar hittar vi till sist det som gör den till ett potentiellt katastrofköp.

Livsviktig service som inte gjorts

Det som får oss att ana ugglor i mossen är en klisterlapp på den svarta motorkåpan i motorrummet på Volvon. Klisterlappen sätts dit av verkstaden vid en av de större och viktigare servicearna som görs på bilar av denna modell. På lappen är angivet ett datum och den aktuella mätarställningen då bilens så kallade kamrem senast byttes – november 2014 då bilen hade gått drygt 18000 mil. En bild på denna klisterlapp finns också inlagd av bilhandlaren i annonsen på Blocket – vilket ger ett förtroendegivande intryck.

Problemet är att biltillverkaren – Volvo – föreskriver byte av bilens kamrem med maximalt tio års intervall. Det betyder att kamremmen på bilhandlarens Volvo borde ha bytts 2024 – för nästan ett år sedan. Därför begär vi inte heller att få starta och provköra bilen. En gummirem som borde ha bytts för länge sedan riskerar att gå av eller lossna – med havererad motor som vanlig påföljd.

När vi efteråt ringer upp bilhandlaren och påpekar att bilen borde ha fått en service för nästan ett år sedan så medger han plötsligt detta, men påpekar samtidigt att priset är satt med hänsyn till detta.

Auktionär som lovar runt

Vår bilhandlare i Stockholm är inte en ende som hanterat Volvon med rymligt samvete. Denne har i sommar köpt bilen via ett större bilauktionshus som på uppdrag av företag, kommuner, regioner och leasingbolag säljer bilar. Auktionshuset ifråga marknadsför sig dessutom som säljare av ”kvalitetssäkrade fordon”, något som i fallet med Volvon vi tittat på betyder att man sålt en bil månaden innan den enligt tillverkarens föreskrifter ska genomgå en av de större serviserna under sin livstid.

Auktionshus är en populär säljkanal bland större institutionella och privata bilparkägare men även för större bilhandlare som vill bli av med äldre inbytta eller allmänt oattraktiva bilar.

Så tar du reda på en begagnad bils servicebehov

Serviceboken: Om bilen du tittar på har en fysisk servicebok så är alla viktiga servicear och serviceintervall angivna där.

Titta efter klisterlapp/dekal i motorrummet: Sådana dekaler brukar t.ex klistras på av verkstaden när den utför en större service, som exempelvis byte av bilens kamrem (hos bilar som har denna typ av rem).

Internet: Det finns flera sökbara databaser där du genom att söka på bilmärke och bilmodellnamn får information om de servicear och respektive serviceintervall som omfattar bilmodellen i fråga. En av de mest lättillgängliga databaserna är Car Info.

Kontakta en oberoende eller märkesauktoriserad bilverkstad, så kan de med hjälp av bilens registreringsnummer se vilka servicear som tillverkaren föreskriver för bilen. I vissa fall kan verkstaden också se ifall bilen varit inne på service eller annan typ av verkstadsbesök, detta om bilen besökt exakt samma verkstad eller samma verkstadskedja (i de fall verkstaden tillhör en kedja).

Bilhandlaren i södra utkanten av Stockholm – med just nu ca 50 bilar till salu på Blocket – där vi tittar på en svart Volvo som på papperet är ett fynd.
Bilhandlaren i södra utkanten av Stockholm – med just nu ca 50 bilar till salu på Blocket – där vi tittar på en svart Volvo som på papperet är ett fynd.Foto: Pierre Kjellin

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se