

Liberalerna har tappat mer än varannan väljare i Lund, en kommun där man var näst största parti med 17,45 procent i valet 2022.
Det visar Sydsvenskans lokala opinionsundersökning.
Enligt mätningen är det Sverigedemokraterna som tar över andraplatsen i den vänsterpräglade universitetsstaden.
Liberalerna landar i Sydsvenskan/Perspetivos mätning på 8 procent av väljarstödet. Sverigedemokraterna når 17,2 procent, från att ha landat på 8,7 procent i valet 2022.
Enligt tidningens analys är det bland annat Liberalernas öppning mot Sverigedemokraterna som lett till väljartappet. Men även att den lokala L-toppen Philip Sandberg lämnade politiken förra året lär ha påverkat.
Sverigedemokraterna i Lund förklarar själva sin ökning med att de har många väljare i kommunen som lagt sin röst på Sverigedemokraterna i riksdagsvalet, men nöjt sig med Liberalerna i kommunvalet. I och med Philip Sandbergs avhopp vädrar partiet morgonluft, skriver Sydsvenskan.
Mätningen visar även att Vänsterpartiet gått om Moderaterna och blivit tredje största parti, med 16,2 procent av Lundabornas stöd. Socialdemokraterna är fortsatt största parti med 24 procent.
På grund av det begränsade svarsunderlaget och att resultatet inte är viktat, så påpekar Sydsvenskan att mätningen ska “läsas med försiktighet”.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.