

Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) har lanserat en ny "visuell identitet" till en kostnad på 1,6 miljoner kronor. Den ska, enligt myndigheten, stärka Sveriges motståndskraft mot desinformation och öka kännedomen om MPF som avsändare.
Den nya identiteten, framtagen tillsammans med Markus reklambyrå, omfattar logotyp, typsnitt, färgpalett, illustrationer, webbdesign och mallar för bland annat Word och PowerPoint. Arbetet har enligt myndigheten pågått i nästan ett år.
– Vi kan inte stoppa otillbörlig informationspåverkan med en visuell identitet, men rent kommunikativt är det ett strategiskt verktyg som hjälper oss att möta den, säger generaldirektör Magnus Hjort i ett pressmeddelande med titeln "MPF stärker Sveriges psykologiska försvar med visuell identitet".
MPF motiverar satsningen med att myndigheten tidigare varit "svår att urskilja bland andra aktörer" och att den nya profilen ska skapa tydlighet och igenkänning.
Den nya designen lanserades vecka 44 och gäller för allt nytt material som produceras av myndigheten.
Flera andra myndigheter har nyligen gjort uppmärksammade grafiksatsningar. Kriminalvården fick nyligen stark kritik för sin nya grafiksatsning som kostade 3,1 miljoner kronor.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.