”Arlandas p-avgifter är rena myndighetsaktivismen”

Orimligt att det är dyrare att parkera på Arlanda än i Stockholms innerstad, menar Fredrik Clementz, Medborgerlig Samling
Fredrik Clementz (MED) vid korttidsparkeringen vid Arlanda flygplats terminal 5. Som framgår av informationsskylten bakom honom är parkeringstaxan 100 kr/timme - dyrare än på många parkeringsplatser i Stockholms innerstad.
Fredrik Clementz (MED) vid korttidsparkeringen vid Arlanda flygplats terminal 5. Som framgår av informationsskylten bakom honom är parkeringstaxan 100 kr/timme - dyrare än på många parkeringsplatser i Stockholms innerstad.Foto: Riks/Pierre Kjellin
Publicerad den
Informationsskylt om parkeringsavgifter vid Arlanda flygplats terminaler.
Informationsskylt om parkeringsavgifter vid Arlanda flygplats terminaler.Foto: Riks/Pierre Kjellin

Det är helt oförsvarligt att Arlanda flygplats är en av de allra dyraste platserna i Sverige att parkera på, menar Fredrik Clementz (MED):

”Parkeringsavgifter ska i första hand tas ut enligt självkostnadsprincipen.”

Vid sidan av att äga och driva tio statligt ägda flygplatser i Sverige så är statliga bolaget Swedavia även den som driver och tar ut avgift vid de parkeringsplatser som finns i anslutning till Arlandas olika flygplatsterminaler. Detta är en verksamhet som Swedavia sköter riktigt dåligt. Det menar affärsutvecklaren och fritidspolitikern Fredrik Clementz, Medborgerlig Samling (MED):

– Enligt en undersökning gjord 2019 var Arlanda den dyraste flygplatsen i Europa att parkera på, säger Fredrik Clementz och pekar sedan på den informationsskylt han står intill vid korttidsparkeringen vid terminal 5 på Arlanda flygplats. Den upplyser om en parkeringstaxa på 100 kronor per timme, vilket är mer än på de flesta utomhusparkeringar i Stockholms innerstad.

– Och det tycker jag är helt absurt eftersom vi är ett av EU:s mest glesbefolkade länder och Arlanda också är en av de storflygplatser i Europa med längst avstånd till stan, tillägger han.

Swedavia usel parkeringsförvaltare

Parkeringsavgifterna är inte heller det enda problemet med hur Swedavia driver parkeringarna på Arlanda flygplats, menar Fredrik Clementz:

– Först så bygger en på tok för liten hämta- och lämna-parkering, vilket gör att det ofta är kö in på parkeringsplatsen. Sedan tar man hutlösa parkeringsavgifter där det inte finns relevanta alternativ.

Parkeringsavgifterna vid terminalerna på Arlanda flygplats är orimligt och extremt höga även i ett europeiskt perspektiv, säger Fredrik Clementz:

– Enligt en undersökning gjord 2019 var Arlanda den dyraste flygplatsen i Europa att parkera på. Och det tycker jag är helt absurt eftersom vi är ett av EU:s mest glesbefolkade länder och Arlanda också är en av de storflygplatser i Europa med längst avstånd till stan.

Självkostnadsprincipen borde råda

Parkeringsavgifterna på Arlanda flygplats borde tas ut enligt självkostnadsprincipen, anser Fredrik Clementz. Och med en sådan avgiftsmodell skulle parkeringsavgifterna sannolikt vara radikalt lägre på Arlanda, säger han:

– Nu har jag förstås inget facit på vad det kostar att driva parkeringsplatserna här på Arlanda. Men jag är helt övertygad om att avgifterna skulle kunna vara mindre än hälften jämfört med idag, eller kanske så låga som en fjärdedel.

Att ta ut extremt höga avgifter på bilparkering och där intäkterna är med och finansierar flygtrafiken är inte rimligt. Avgiftsnivåerna här på Arlanda gör att bilisterna är med och betalar en överandel av vad flygtrafiken kostar. Alla som flyger bör solidariskt dela på kostnaderna för vad flyget kostar, anser Fredrik Clementz.

– Om jag skulle få politiskt inflytande över de här frågorna så skulle jag se över de direktiv och regler som påverkar parkeringsavgifterna.

Myndighetsaktivism

Kroniskt höga parkeringsavgifter på Arlanda och på många andra håll i Sverige är delvis ett utslag av myndighetsaktivism, menar Fredrik Clementz:

– Tittar du i mål- och styrdokument för många verksamheter på kommuner, regioner och på myndigheter så har många av dessa det gemensamt att de ska prioritera eller styra mot att folk i första hand ska gå eller cykla, i andra hand åka kollektivt och i sista hand åka bil. Detta har bland annat satt avtryck i hur kommuner planerar städer, bygger cykelvägar och vägar – och förstås bygger respektive inte bygger parkeringsplatser.

Fredrik Clementz vill istället se myndigheter och politik som överlämnar åt oss medborgare att själva bestämma vilket eller vilka sätt vi transporterar oss på:

– Om människor vill köra bil så ska vi försöka möta det behovet. Om människor vill kunna parkera – och det är naturligtvis helt rimligt – så ska vi försöka möta det behovet. Det som hänt i många städer, det är att man hela tiden tar bort parkeringsplatser och tvingar folk till att göra på något annat sätt eller försöka försvåra. Och det skapar ohållbara parkeringssituationer.

Hämta-lämnaparkeringen vid Arlanda flygplats terminal 5.
Hämta-lämnaparkeringen vid Arlanda flygplats terminal 5.Foto: Riks/Pierre Kjellin

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se