
Har du köpt en begagnad bil med garanti hos en handlare på sistone? Kolla då upp vilken typ av garanti det är – ifall bilhandlaren går i konkurs.
Läget i bilhandeln är pressat just nu med många konkurser, bland såväl stora som små aktörer. Om du de allra senaste åren köpt en begagnad bil med garanti hos en bilhandlare så är det inte alltid självklart att bilens garanti fortsätter att gälla även efter en konkurs – det beror på vilken typ av garanti bilen har.
När en bilhandlare går i konkurs påverkas bilens garanti på olika sätt beroende på vilken typ av garanti det är:
Fabriksgaranti (tillverkarens garanti)
Om bilen fortfarande omfattas av biltillverkarens ursprungliga garanti så ska den inte påverkas av att bilhandlaren går i konkurs. Om det gäller ett problem eller fel som omfattas av garantin så kan du vända dig direkt till en auktoriserad verkstad eller till generalagenten för bilmärket.
Förlängd garanti från tredje part
Om garantin tecknades via ett försäkringsbolag eller garantibolag utanför bilhandlaren gäller den normalt fortfarande. Kontrollera villkoren och kontakta garantigivaren direkt.
Garanti som gavs direkt av bilhandlaren
Om garantin som följde med bilen vid köpet var utfärdad av bilhandlaren och handlaren går i konkurs så upphör oftast möjligheten att kräva garantiåtgärder från bilhandlaren. I ett sådant läge kan du antingen:
1 Anmäla ett krav i konkursboet, men chansen att få ersättning är oftast liten.
2 I vissa fall kan Konsumentköplagen ändå ge dig rättigheter, särskilt om felet anses ha funnits på bilen från början.
Oavsett vilken typ av garanti som följt med bilen vid ett köp så gäller reklamationsrätten enligt konsumentköplagen i 3 år från köpet. Om felet är ursprungligt kan du fortfarande kräva ersättning, men vid konkurs måste du rikta kravet mot konkursboet.
LÄS ÄVEN:
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.