Malmbanan som går mellan Kiruna och nordnorska staden Narvik. Det är den första järnvägsträckan i Sverige där EU:s nya signalsystem införts.
Malmbanan som går mellan Kiruna och nordnorska staden Narvik. Det är den första järnvägsträckan i Sverige där EU:s nya signalsystem införts.Foto: Trafikverket

Därför lurar nytt miljardfiasko och kaos för järnvägen runt hörnet

Ny mångmiljardrullning hotar när EU:s nya signalsystem införs i Sveriges järnvägsnät
Publicerad den

EU:s nya signalsystem för järnväg (ERTMS) kostar långt över 30 miljarder och väntas ta minst 15 år att införa.

Nu larmar en internrevision om flera problem med införandet.

Det skulle ursprungligen ha införts i Sverige på 2020-talet. Nu varnar Trafikverket i en internrevisionsrapport för att EU:s nya signalsystem för järnvägen (ERTMS) riskerar att bli försenat och inte hinna vara helt infört till år 2042.

Samtidigt sade Trafikverket-medarbetaren Christian Löf på ett föredrag på mässan Elmia Nordic Rail i oktober 2023 att införandet av ERTMS i Sverige riskerar att vara helt genomfört först framåt år 2070.

Flera myndigheter har redan varnat för att det omfattande arbetet med att ersätta dagens signalsystem för järnvägen i Sverige (ATC) med EU:s nya – ERTMS – kommer medföra omfattande problem som drabbar resenärerna:

Ökande problem med fel och haverier på nuvarande signalsystemet ATC då detta redan nu nått sin tekniska livslängd.

Banarbeten som kräver många indragna tågavgångar under flera år.

Fler problem med ERTMS

I en internrevisionsrapport som Trafikverket presenterade tidigare i år pekas ännu fler problem med genomförandet av ERTMS ut. En av punkterna rapporten pekar på är att Trafikverket inte ser ut att klara av ha tillräckligt hög cybersäkerhet, det vill säga att det riskerar att bli för lätt att hacka och störa ut det nya signalsystemet ERTMS.

En annan punkt rapporten varnar för är ökade kostnader för införandet av ERTMS. Den senaste kostnadsuppskattningen som nämns är 46 miljarder kronor för at införa ERTMS fullt ut i Sverige, men det är från en rapport publicerad 2020.

En tredje punkt rapporten pekar på är att ERTMS inte som tidigare utlovat bedöms kunna öka kapaciteten på järnvägen, så att fler tåg än idag får plats.

Stora störningar av ERTMS i Sverige

I Sverige har ERTMS hittills införts på bland annat Ådalsbanan i Västernorrland och Malmbanan mellan Kiruna och Narvik. Där har bland annat uppdateringar av systemet orsakat stora kostnader för tågoperatörerna och långa perioder med avstängd passagerartrafik.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

logo
Riks
riks.se