

Genusvetaren Tomas Gunnarsson, som kallar sig Genusfotografen på Instagram, kritiserar en bussreklam som han anser har för många blonda, vita personer.
– 17 modeller har ni lyckats klämma in i bussen – samtliga vita, samtliga blonda eller ljushyade, skriver Tomas Gunnarsson på Instagram.
– Ni har inte bara lyckats skapa veckans #lektioniexkludering. Ni har dessutom levererat vad jag skulle vilja kalla Den minst naturliga bussbilden någonsin.
Studier visar dock att minoritetsgrupper generellt är överrepresenterade inom reklamer.
Gunnarsson, som uppmärksammas i en artikel i Sundsvall Tidning (ST), kritiserar det han ser som en brist på "mångfald".
– Många är inte detsamma som mångfald!
– Tycker ni själva att det här ser ut som en trovärdig spegling av bussåkande människor i Sverige 2025?
Syftet med bilden är, enligt Sundsvalls Kommun som kontaktats av ST, att förmedla vardagssituationer med "hållbara transportssätt".
Kultur- och medieprofiler har tidigare uttryckt ilska mot att blonda personer syns i reklamer. Tidigare i år störde sig den muslimska SVT-profilen Kaeli Abdi på att en reklamkampanj från Kicks hade för många blonda kvinnor.
En studie från Institutet för mediestudier har dock visat att svarta personer är överrepresenterade, inte underrepresenterade, i media. Sydsvenskan rapporterade år 2023 att andelen svarta personer i reklam är tre gånger större än andelen svarta personer i befolkningen.
Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.