Här är båtarna region Stockholm vill skrota – helt i onödan

De vill ersätta nyrenoverade skärgårdsbåtar med nya för 1,7 miljarder
Fyra av de totalt åtta skärgårdsbåtar hos Waxholmsbolaget som det rödgröna styret i region Stockholm vill ersätta med nya.
Fyra av de totalt åtta skärgårdsbåtar hos Waxholmsbolaget som det rödgröna styret i region Stockholm vill ersätta med nya.Bilder från Waxholmsbolagets hemsida
Publicerad den

Region Stockholm vill ersätta sex nyligen renoverade skärgårdsbåtar med nya hybriddrivna fartyg.

"Ett slöseri att avveckla fullt fungerande fartyg”, säger Andreas Nilsson som startat en namninsamling mot planerna.

Det rödgröna styret i region Stockholm vill modernisera skärgårdstrafiken genom att köpa in nya hybriddrivna fartyg. Dessa är tänkta att ersätta minst sex skärgårdsbåtar byggda på 1990-talet som går i trafik och som nyligen renoverades.

De flesta av de befintliga båtarna (de så kallade V-båtarna) ger för mycket svallvågor och drar upp till 50 procent mer bränsle än de nya hybriddrivna fartygen som region Stockholm vill beställa, hävdar Michaela Haga (C), ordförande i Sjötrafikutskottet i Region Stockholm, i flera intervjuer.

– Jag vill först och främst understryka att inget beslut om att skrota V- båtarna är fattat. Det som beslutats är starten på en lång process för att utveckla skärgårdstrafiken. Sverigedemokraternas inspel som antogs är tydligt: Om en avyttring inte är både ekonomiskt och miljömässigt motiverad blir den inte av, förtydligar Samuel Stephan (SD) Trafikpolitisk talesperson Region Stockholm.

Protestgrupp pekar på alternativ

Protestgruppen ”Stoppa avvecklingen av Waxholmsbolagets älskade V-båtar” har nu fått över 5700 namnunderskrifter, och där tillbakavisar man påståendet att det behövs nya fartyg för att minska svallvågorna från skärgårdsbåtarna:

Genom skrovmodifiering av de befintliga V-båtarna kan vi dessutom minska svallvågorna betydligt – vilket är en av de främsta anledningarna till att nya fartyg övervägs”, skriver han på protestgruppens hemsida.

Protestgruppen avfärdar också miljöargumentet för att ersätta de nuvarande åtta skärgårdsbåtarna med nya fartyg: ”Nybyggnationens CO₂-avtryck är upp till 5–10 gånger högre än att uppgradera befintliga fartyg under hela livscykeln”, skriver man på sin hemsida. Och pekar samtidigt ut ett avsevärt billigare alternativ – så kallad retrofit som är en renovering där man även utrustar fartyget med nya tekniska lösningar. Ett sådant alternativ vore enligt Andreas Nilsson cirka 70 procent billigare än att köpa in nya fartyg.

Flera försämringar med nya båtar

Protestgruppen pekar även på rena försämringar hos de nya hybridfartygen som regionstyret i Stockholm vill köpa. De nya fartygen uppges vara utformade för att rymma cirka 200 passagerare medan de befintliga rymmer 340 passagerare.

På de nuvarande skärgårdsbåtarna har utrymmen där personalen kan sova, men det har inte de nya båtarna. Detta försämrar arbetsmiljön och kan leda till ökade bemanningskostnader, menar protestgruppen.

Fotnot: Skärgårdsbåtarna hos rederiet Waxholmsbolaget som region Stockholm vill ersätta med nytillverkade är Värmdö, Vånö, Väddö, Viberö, Vaxö, Saxaren samt M/S Sandhamn och Dalarö.

Protestgruppen ”Stoppa avvecklingen av Waxholmsbolagets älskade V-båtar” hinner få dryga 20 nya underskrifter och passera gränsen 5700 enbart under de cirka 40 minuter som vi på Riks har deras hemsida i vår webbläsare.
Protestgruppen ”Stoppa avvecklingen av Waxholmsbolagets älskade V-båtar” hinner få dryga 20 nya underskrifter och passera gränsen 5700 enbart under de cirka 40 minuter som vi på Riks har deras hemsida i vår webbläsare.Hemsidan för protestgruppen ”Stoppa avvecklingen av Waxholmsbolagets älskade V-båtar”.

Kommentarer förhandsgranskas inte av Riks och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Populära artiklar

No stories found.
logo
Riks
riks.se